Logitech MX Brio - en lyxigare webbkamera

Från sajten:
image

Precis som med många andra produkter i MX-serien, andas MX Brio exklusivitet. Modellen har en huvudenhet som är avlång och kommer i färgerna grafit och ljusgrå och nedan kan du läsa vår recension av den.

En lyxig Design

Kamerans mjukt rundade form skapar en elegant känsla. Vi hittar två långsmala mikrofoner som påminner oss om USB-C-portar på enhetens framsida. På mitten av enheten sitter kamerans lins, innesluten i en större, rundad del som sticker ut litegrann. För att fullända den sofistikerade estetiken, fästs huvudenheten med hjälp av en magnet i ett vinklat ställ som smidigt kan placeras på valfri skärm. På fästet sitter ett gummi-aktigt material som fungerar lite som ett klistermärke, fast återanvändbart.

Avslutningsvis, på enhetens baksida, hittar vi en USB-C-anslutning som möjliggör anslutning till vilken dator som helst med den medföljande kabeln. Det är värt att notera att majoriteten av kamerans plastdelar är tillverkade av certifierad återvunnen plast.

Tar vi en närmare titt på själva kameradelens yttre stöter vi på en räfflad ring. Denna ring möjliggör en fysisk rotation av det tvådelade locket. Detta lock, som sitter på insidan av det yttre glaset, ger en fysisk stängning av kameran för att öka säkerheten och bevara privatlivet. Kamerans lins är en 8,5 megapixel UW 4K-lösning med 70 procent större pixlar än företagets tidigare flaggskeppswebbkamera, Brio 4K. Detta innebär betydligt skarpare och mer professionella bilder, särskilt märkbart under förhållanden med mindre omgivande ljus. När det gäller streaming, bibehåller MX Brio samma specifikationer som dess föregångare med möjlighet att spela in i 4K vid 30 bilder per sekund eller i 1080p med upp till 60 bilder per sekund.

MX Brio förlitar sig i grund och botten på en AI-baserad bildförbättringsmotor som, i kombination med programvaran Logi Options+, levererar en förbättring av bildkvaliteten. Med denna teknologi får vi dubbelt så bra ansiktsigenkänning och betydligt finare bildoptimering jämfört med föregående modell. I själva verket är MX Brio, förutom betydligt dyrare företagsalternativ, en av de bästa webbkameror vi har testat hittills. Dess förmåga att hantera ansiktsigenkänning i alla typer av miljöer och ljusförhållanden är klockren och snabb, vilket ger enastående bildkvalitet och prestanda.

Pris och tillgänglighet

För konsumenter kommer MX Brio finnas tillgänglig i grafit och ljusgrå från och med mars 2024 på www.logitech.com till ett rekommenderat pris om 2599 kronor och för företag kommer MX Brio 705 i färgen grafit som kan beställas direkt via Logitech till ett rekommenderat försäljningspris om 2599 kronor.

Recension: Logitech MX Brio

Fördelar

  • Passar på de flesta skärmar
  • USB-C
  • Fysisk vred för att dölja kameran
  • Går att sätta på universalstativ

Nackdelar

  • Ingen Windows Hello
  • Något dyr

Detaljer

Modell: MX Brio
Portar: USB-C
Kamera: 4K/30 fps (3 840 x 2 160 pixlar), 1080p/60 fps (1920 x 1080 pixlar)
Fokustyp: Avancerat autofokus
Objektivtyp: Glas
Synfält: 90°/78°/65° diagonalt
Bildsensor: Sony STARVIS 8,5 MP
Hårdvaruzoom: 4 x digital zoom
Inbyggt sekretesskydd: Ja
Sladdlängd: 1,5 m
Avtagbar universalklämma för montering: passar både bärbara datorer och bildskärmar
Stativgänga: Standardgänga på ¼” tum för montering på stativ
Höjd: 44 mm (med fäste 62 mm)
Bredd: 98 mm (med fäste 98 mm)
Djup: 36 mm (med fäste 52 mm)
Vikt: 137 gram (med fäste 176 gram)

Rekommenderat pris för MX Brio är 2599 kronor och mer information finns att läsa på hemsidan.

Sammanfattning

Det är är inte första gången Logitech tar fram en webbkamera i det övre prissegmentet och det märks. Då vi anser att de verkligen har lyckats den här gången. Med tanke på vad man får för priset på 2599 kronor så är den även relativt prisvärt. Då vi ihop med Logi Options+ har möjligheten att skapa Smart Actions kopplat till andra produkter i MX-serien. Om du har funderat på att införskaffa en webbkamera men inte riktigt kunnat bestämma dig för om du behöver en för videomöten eller streaming, så är det här kameran för dig. Tack vare de grundliga inställningarna i Options+ kan du få bilden att bli precis så som du vill ha den. Den här webbkameran kommer definitivt att fortsätta användas efter den här recensionen.

Betyg: 4 / 5

Teknikveckan rekommenderar!

Galleri

1 gillning

Dealbreaker om man är Windows-användare. Har Windows Hello på min äldre modell av Brio.

1 gillning

Klarar Teams att dra nytta av en sådan kamera? Tänker på var "flaskhalsen" är för bättre bild, Teams eller kameran?

Jag har förra modellen av Brio och den är riktigt bra.

Den är "certifierad" för Teams, Zoom, Google Meet osv så de bör kunna göra det.

Nej, Teams slaktar kvaliten tyvärr. Dock blir jag ändå sugen på denna då den är så snygg :see_no_evil:

Vad har du för kamera?

1 gillning

Har denna med stöd för Windows Hello:

1 gillning

Hur är det med linsskyddet , funkar Windows hello med det nere ?

Ja, Windows Hello-sensorn sitter bredvid.

1 gillning

Brio 4K hemma. Samt en Razer Kiyo på jobbet som just nu är försvunnen.. :man_shrugging:

1 gillning

Fina kameror, samtliga dessa är på min shortlist. Gillar ju Elgato facecam som ger grymt fin bild men oj vad den ser lustig ut ovanpå skärmen pga sin storlek.

Har Razer löst problemen med autofokus eller är det bara stänga av den och köra så istället?

Vilken hade du köpt idag?

Svår fråga. Jag tycker Teams skalar ned bildkvalitén så det blir inte fullt ut superviktigt för mig hur topprestanda på kameran ser ut. Men jag tycker mig, på marginalen, uppleva Brion som lite skarpare än Razern. Ljusringen på Racern fyller inte heller någon riktig funktion då den gör för lite skillnad. Samtidigt är Racern bättre än många andra tycker jag. Köptet skulle bli Brio idag.

Jag upplever att autofokus funkar på Raser.

1 gillning