En något udda frågeställning, i mitt tycke.
Men nu – till en 1-rumslägenhet där fiberomvandlaren sitter placerad i ”elskåpet” (och det finns inget väggethernetuttag) – söks en router som typ är så liten som möjligt. We want wifi.
Maxmåtten: 10 cm x 18 cm x (typ, svårbedömt hur mkt plats kabeln/kontakten tar) 6 cm.
Svårgooglat ter det sig och säljaren på en av de kända hemelektronikkedjorna hade inga direkta råd.
Det är ju oftast ett antal förvisso vinklingsbara men ändå, antenner på routers i handeln också.
Fastighetsägaren påstår att det ska funka, att placera bakom dörren i skåpet (dock utan att tipsa om routermodell)…
Kjell har en liten till, ser jag.
För dubbla pengen.
Ser att hastigheten för 5GHz-bandet är större och ”stöd för wifi 6”.
Betyder att man (såsom i vårt fall en liten 1-rumslägenhet) kan räkna med bättre signal (hastighet/stabilitet) med den här modellen vs den TL-modell du länkade till?
Den dyrare är nog bättre men som sagt man måste nog testa för att veta men att stänga in en WiFi router är ingen bra lösning. Men det kan ju funka i en liten lägenhet. Jag antar att man kan lämna tillbaks routern om det inte funkar.
Även fördel att dra ut routern till bättre plats ute i lägenheten om man t.ex har hub för smart hem eller annan utrustning som behöver kabel. Annars har man snart många kablar som ska in i det lilla elskåpet.
En tunn ethernetkabel är ett bra tips. I det här fallet är det dock så dåligt/märkligt planerat (av fastighetsägaren) att det här skåpet dessutom sitter på ett dumt ställe, om man skulle lyckas få med sig nätverkssignalen förbi skåpsdörren via tunna kabel.
Generellt så gäller principen om minsta möjliga åverkan på väggar/tapeter och skåpet är placerat i smalare passage med dörr på vardera sida. Lite svårbeskrivet men man kan säga att endera skulle man då få acceptera att snubbla över ethernetkabel och/eller router i lägenheten, eller så behöver man få ut även routerns strömförsörjningskabel ur elskåpet (det finns ett eluttag inne i skåpet också yes, antagligen avsett för sådan pryl) och låta en router bli ”hängandes” på väggen, strax under/utanför elskåpet, med de båda kablarna som det som håller den på plats.
Kan man av specarna för de båda nämnda routermodellerna hos Kjell säga något om huruvida den en ger bättre ”kräm” i wifi-signalen än den andra? Starkare/svagare, bättre förutsättningar?
En eventuell workaround som slog mig…
Att ta med sig nätverkssignalen ut ur skåpet via elledningen. Med homeplug, a la nedan.
För att vid annat eluttag (på ställe i lägenheten där routern inte är i vägen och kabeldragning inte behöver fnulas med) plocka ut nätverkssignalen, att ansluta en router i ”den mottagande home-pluggen”.
Jag har dock bara erfarenheter av homeplug/elledningslösning i villa, inte i lägenhetsfastighet. Hur elen är dragen i fastigheten har ju sin betydelse.
Går det inte att sänka ner de högra boxen för att få mer plats för en större router om nu det är problemet? Tyvärr blir det nog ingen optimal lösning på detta problem.
Obekant för mig – vad skiljer en sådan mot den typen av router som länkas till tidigare i tråden? (Som tydligen omnämns reserouter, vilket säger en del om det tänkta användningsområdet yes.) De två TP-produkterna/modellerna.
Unifi Express var mest ett förslag på en liten router.
Jag anser att reserroutrar är en kompromiss som man kanske inte bör ha som permanent hemmarouter, därav gav jag förslag på en liten router men den kostar dubbel upp och det kanske den inte är värd om de extra funktionerna inte är sådant som du använder.
Unifi Express har teoretiskt dubbla WiFi-hastigheten jämfört med TP-link-WR1502X men det kanske inte är något du kommer märka i praktiken om du inte tänker ansluta många enheter.
Jag kan inte TP-Link men TL-WR1502X är i samma storlek som den jag föreslog. Den har Wifi 6 och en extra port ut om du skulle behöva dra vidare till en Switch eller ansluta något annat trådbundet.
Den äldre TP-link TL-WR902AC har Wifi 5 och bara en Ethernetport så den avråder jag dig från att köpa. Det vore dumsnålt att inte lägga på några hundralappar och köpa TP-Link men TL-WR1502X istället.
Anser du att TP-Link men TL-WR1502X har allt du behöver så satsa på den