Jag har lovat att hjälpa en kvinnlig bekant att köpa ny(begagnad) bil. Jag vet ännu inte om hon är redo att betala 50', 100' eller 150'. Nu är jag mer inne på att ringa in några lämpliga modeller. Jag ser framför mig att jag utgår från en Polo för att ha ett referensvärde.
Hon är ensamstående med ett barn på runt 12 år. Kör en del i stan och en och annan weekendresa. Hon prioriterar kvalitet och säkerhet. Sedan pris.
Hon funderar även på en billig och bra elbil men vet inte om det är mer en önskan än allvar. Men en liten begagnad bil, vilka kollar man på tycker ni när ni läst vad jag skrivit?
Elbil, då kan man väl fortfarande leasa EX30 för 3-4k/mån. Däremot får man väl ingen elbil för de pengarna om man ska köpa en. Möjligtvis en begagnad ID3 eller nåt sånt.
Annars om vi glömmer elbil, så finns det ju en hel del billigare alternativ att undersöka. Exempelvis Audi A1, Toyota Yaris, Mazda 2, Peugeot 208, Renault Clio, Skoda Fabia mfl.
Av de alternativen hade jag nog gått på Audi A1 om jag ville ha något ”roligt” och Toyota Yaris om jag bara ville ha något billigt och driftsäkert.
Edit: Glömde tillägga Volvo V40. Hade själv en V40 D4 Polestar chippad -17. Var en riktigt trevlig bil. Något sånt borde man ju kunna hitta inom den budgeten.
Vill man ha hjälp av en bekant att köpa begagnad bil utgår jag från att intresset för bilar och bilkörning är lågt. Då vill man ofta att det bara ska fungera till så låg kostnad och med så lite bekymmer som möjligt.
Tipsar därför om en driftsäker asiatisk bil med bra garantier, t ex Toyota Corolla Hybrid. Som begagnade går de att få med 10 års garanti.
Absolut, men Polo var väl mest trådskaparens utgångsläge och inte nödvändigtvis den storlek på bil det måste vara? Eftersom säkerhet uttryckligen är prioriterat tycker jag att en bil i Golf-klass kanske är föredragen, både för att de är lite större rent fysiskt men också att större modeller oftare har mer säkerhetsutrustning än renodlade småbilar.
Men absolut är Yaris ett alternativ om Corolla upplevs som för stor.
Köpte en Skoda Roomster som andrabil för ett par år sedan, kunglig!!
Nu lär den väl rasa bara för att jag skriver detta .. hahaha
Liten last-åsna om man så vill
Renault Zoe 41kwh finns väl i dessa priserna nu, frugan hade en Zoe och var väldigt nöjd men lite otäckt med elmotorn som har en tendens att gå sönder.. Vi sålde när den hade gått så långt att försäkringen inte längre skulle täcka det igen.
Annars en trevlig bil i stadskörning och vi åkte några gånger Norrköping-Stockholm, segt att inte kunna snabbladda men det fungerade.