Lite bekymmer med Google Home (mini)

Trots att man helst hade haft Apples Homepods, så köpte jag ett paket, med en av varje, av Google Home och Google Home Mini, för ett par år sedan. Från början fungerade det jättebra, utifrån hur det är tänkt att fungera. Jag placerade en högtalare i köket och en i sovrummet (den lilla). Jag kunde säga till högtalarna att: "Hej Google - spela mix megapol göteborg" eller liknande. Svarade att hon skulle spela upp Mix Megapol, från TuneIn på "högtalargruppen". Lätt som en plätt.

Sen efter tag (och kanske efter att man flyttat runt lite på den lilla högtalaren) så slutade det spelas på Google Home Minin. Fast det funkade fint på den stora högtalaren. Jag fabriksåterställde, jag raderade gruppen, plockade ut och in enheter. Tillslut stoppade jag mini-högtalaren i en låda. Där har den legat i kanske sex månader. Jag plockade upp den idag. Har nämligen skapat ett hemmakontor inne i en klädkammare, så tänkte jag att lite radio eller musik kan vara kul.

Kopplade in den och den hittades, dök upp i Google Home-appen på min iPhone, men det gick inte att prat-starta radio. Eller, jag kan be den lilla att spela radio. Jag kan be den stora spela radio. Men de spelar inte samma sak, samtidigt. Dock upptäckte jag att jag kan starta via "Media-ikonen" inne i appen, då fungerar det att lyssna på båda högtalarna.

Nån som vet vad man kan göra åt detta problem. Smidigast är ju att starta ljudet med "Hej Google"

Skapa en grupp med de båda och döp den till något annorlunda och sedan be dem spela upp radio på den “högtalaren”.

Har testat detta ett par gånger, förutom att jag nog är rätt fantasilös när jag skapar gruppnamnet. Gruppen, Hemgruppen, Hemma osv… Men jag testar!

Läste också att TuneIn haft problem under dagen.

1 gillning