Lättare och tunnare – iPhone 15 Pro

Från sajten:
image

iPhone 15 Pro blir lättare med hjälp av titan-material. Dessutom blir glaset starkare även i denna generationen.

Storlekarna är 6,1 tum respektive 6.7 tum för iPhone 15 Pro och iPhone 15 Pro Max, samtidigt är den något mindre än tidigare modeller då ramen blir tunnare.

iPhone 15 Pro

Färgerna är svart, vitt (som mer känns som silver), blått och naturell titan-färgad. iPhone 15 Pro blir lättare att öppna och reparera.

iPhone 15 Pro färger

Ljud av/på-knappen får fler funktioner där vi kan välja vad vi vill att den skall göra.

IPhone 15 Symbols

Naturligtvis är iPhone 15 Pro snabbare än alla andra tidigare iPhone-modeller. Lustigt vore annars. Men också snabbare än alla andra mobiltelefoner på marknaden. Men det slutar inte där, den har egna medieavkodare – snart behöver vi inte ens datorer för att redigera högupplöst film. USB-C-kontakten stödjer 10 Gbit per sekund via USB 3.

Vi får Ray tracing för alla häftiga spel vi aldrig kommer att ha tid att spela, då vi måste jobba för att ha råd med iPhone 15 Pro.

Focallenght iPhone 15 Pro

Kameror

Apple påstår att iPhone 15 Pro motsvarar sju stycken olika kameraobjektiv. Fortfarande 48 megapixlar men nu med större huvudsensor. Vi kommer kunna ta “högkvalitativa foton” i motsvarande 24 mm, 28 mm och 35 mm fullformat.

Telefoto-kameran ger nu 5 gånger zoom (Enbart iPhone 15 Pro Max) med en sensor som är 25% större än tidigare. – det motsvarar ett zoomobjektiv på 120 mm i fullformatfoto.

Ultrawide-kameran löser 13 mm motsvarande fullformat samt Macro-foto. För filmning pressas kameran upp i 4K i 60 bildrutor per sekund för första gången i ProRes. Framöver kommer iPhone 15 Pro kunna filma i vad Apple kallar Spatial Video – alltså 3D-video för Apple Vision Pro-glasögonen.

iPhone 15 Pro kostar från 14 995 kronor och finns att köpa den 22 september i butik.

 

Galleri

IPhone 15 Pro Side
iPhone 15 Pro
5 gillningar

Med tanke på dollarkursen är det ändå en positiv överraskning att priserna inte är högre på Pro.

Det var väl en prissänkning på 15 Pro Max, nu kommer den med 256 GB jämfört med 128 GB på 14 PM för samma pris.

Så vilken färg ska man ha då?

En av varje🤔?

1 gillning

Nja. Om jag inte minns fel är det samma pris på 15 PM som 14 PM med 256 Gb.

Samma som förra året verkar det som.

Dollarpriserna ska vara samma vad jag förstår, min 14 PM 256 GB låg på 18495 kr före rabatt om jag inte minns fel.

En annan positiv överraskning är att jag fick noll habegär. Min 14 PM kan lugnt tuffa på minst ett år till.

Det enda jag saknar idag är något bättre batteritid (som A17 förmodligen hade fixat). Telefonen räcker hela dagen, men känns som ett steg ner från 13 PM. Så det är mest själva känslan än ett faktiskt behov.

nån skillnad på vanlig o max ?

Måste besöka en butik och klämma på en Max... kan inte bestämma mig

120 mm 5x optisk zoom

1 gillning

haha! Kul detalj!

En SAAB! Svårt med reservdelar???? :sweat_smile::laughing: @RolexJocke

3 gillningar

Japp!

5x zoom och MAX börjar på 256gb

1 gillning

Funkar inte i Sverige och sen har den bara kamrem om det är en diesel. :joy::joy:

Så nu kan man ha en fysisk knapp för att aktivera Google Assistant via genvägar?

Är zoomen 3x på icke-max?

2 gillningar

Att färgerna är så tråkiga och ganska lika varandra kanske har att göra med att det är svåra att få till med titanium. Guld till exempel är nog svårt.

Någon som sett om nya knappen på pro går att ha olika actions beroende på om man trycker eller håller knappen inne?

Riktigt glad att 15 PM börjar på 256GB. Sen när kameran är bättre, skärmen är större och batteritiden är bättre känns det som en no brainer att gå på Max.

1 gillning