Läsa data från zip/iomega

Jag har flera zip-skivor från Iomega med fr f a bilder som jag vill komma åt. Har dessutom en zipdrive men finns det någon lösning att föra över data till en ny mac mini? Eller finns det tips på hur man enklast kan hitta en lösning, antingen själv eller "på stan"?

Alltså det är ju en tag sedan man hade en zip-drive inkopplad men vad är det för kontakt på den?


lite dammis I must say!

Kan det vara en sådan här tro?

https://amzn.to/3Htx2Us

kan det vara så enkelt? Ska kolla anslutningen från driven till urgamla datorn, vore ju fantastiskt om det gick att koppla till en ny.

Nä, det är parallell-port över SCSI-mojäng på zip-driven.

Nej, det där är en SCSI-port. Se symbolen vid den högra kontakten på din zip-drive.
IMG_6337

Det har funnits adaptrar SCSI till FireWire eller USB, men de var dyra och fungerade inte alltid med alla SCSI-enheter.

Det billigaste är nog att hitta en gammal kompatibel dator att ansluta den till, och gå vidare därifrån. Kan du få igång din gamla burk?

Verkar omöjligt att få till efter lite Googlande.
En väldigt gammal dator eller köp en zip-drive med USB-anslutning.

1 gillning

Zip drive med USB-anslutning dyker upp ibland på Blocket eller Tradera. Eller kanske eBay?

Möjligen har jag en som ligger någonstans i garderoben. Kan kolla någon gång.

Tänkte samma sak, det är nog enklast att skaffa en zip-drive med usb. En scsi till usb-adapter borde ju funka men finns nog risker med det också att det är något som inte lirar.
Eller hitta något Mac-museum med en fungerade gammal dator med scsi och be att få låna en stund :smiley: