Lär dig Apple Freeform lätt som en plätt

Från sajten:


Byt ut griffeltavlan och kritdamm mot ett smart verktyg för samarbete från Apple.

Med senaste uppdateringarna av iOS, iPad OS och macOS fick vi appen Freeform. Ett projektplaneringsprogram som låter dig samarbeta kreativt med dina vänner och kollegor.

Med Freeform kan du och 99 av dina vänner samarbeta i ett och samma projekt. Där vi kan anteckna och rita med Apple Pencil eller välja att lägga till bilder, text, skisser, dokument och samtidigt ringa FaceTime-samtal direkt via appen.

Anteckningar på steroider med andra ord. Men verkar det oklart kan du alltid ta en titt på videon här ovan.

Freeform kom med iOS 16.2, iPadOS 16.2 samt macOS Ventura 13.1.

Via: Apple.

2 gillningar

Blev rätt besviken när jag insåg att det inte går att rita på macOS. Vill du infoga en "sketch" så öppnar den ett fönster på iPhone/iPad. :-1:t2:

Bra som nödlösning men om man redan har en wacombräda kopplad till macen så ser jag inte varför man inte ska kunna använda den.

1 gillning

Ja, det låter ju lite korkat faktiskt. Är väl just den funktionen man vill åt. Men de tänker väl att man gör sånt på sin iPad och sedan finjusterar eller annat på Macen.

1 gillning

Tänker att Apple vill nog att ”upplevelsen” ska vara lika på iOS och iPadOS, och på macOS blir det inte det då det ej är touch… men o andra sidan skulle det ju fungera bra med trackpaden….

Kör också wacom, men de flesta har ju inte det och med mus blir det ju inte lika

Men men det sagt. Freeform har ju textrutor. Så det skulle ju fungera utmärkt och även bli snabbare att skriva med tangentbordet istället förförhand.

När Apple visade den framtida Freeform på sin förra keynote tändes ett hopp i mig. Jag och mina kollegor använder mer eller mindre dagligen Miro och whifeboardfunktionen i Microsoft Teams (Googles motsvarighet har vi valt bort) och det finns en del att önska i båda dessa. Så när Apple nu skulle lansera sin egen variant hoppades jag på samma känsla som när Keynote kom och ställde PowerPoint i skamvrån.
Så när MacOS 13.1 och iPadOS 16.2 idag fanns tillgängligt kastade jag mig på uppdateraknappen och drog, full av förväntan, igång Freeform så fort allt var klart.

Efter 15 minuter kunde jag sammanfatta med ett "Meh…"

Det finns inget nytt i Freeform, ingen innovation i användargränssnittet, ingen wow-känsla överhuvudtaget. Ofta gillar jag när Apple skalar bort funktionalitet för att höja användarupplevelsen därför att de gör det på ett djärvt, men självklart sätt. Men här känns det bara funktionsfattigt.

Jag saknar bl a:

  • att kunna rita på postit-lapparna så att figurerna följer med lappen
  • tryckkänslighet i ritverktygen
  • att kunna ändra storlek på postit-lapparna
  • att kunna kommentera andras ändringar (och mina egna för den delen)
  • fler möjligheter att samarbeta
  • och så allt det där som Apple skulle ha fattat att jag vill ha, men som jag inte har insett själv ännu

Kom igen nu Apple. Gör om, gör rätt. Gör en riktig Apple-applikation.

1 gillning

Ajdå, vad tråkigt att höra.

Vill kunna lägga till freeform så man kommer åt det via aktiva hörn men verkar inte funka

Det kunde vara en bra funktion om applikationen hade varit bättre. Nu tror jag knappast att jag kommer att starta den igen förrän efter nästa större uppdatering.

Fungerar riktigt bra på iPhone har lekt loss. Dock tycker jag att visa funktioner blir många ”klick” för att komma åt

1 gillning

Man kan ändra storlek på post-it

Texten följer med när man ändrar storleken på post-it.

För att få något du ritat på noten att följa med:

Välj flera objekt samtidigt genom att hålla ner finger/penna och dra över objekten. Eller hålla in på CMD på Mac.

Tycker det fungerar väldigt bra

1 gillning

Skapa en genväg som öppnar freeform och koppla till ett kortkomando till den genvägen.

1 gillning

Man kan skala post-it-lapparna så att de blir större och mindre, men de är alltid kvadratiska.

1 gillning

Det tänkte jag inte på. Säkert något fyrkantig beslut från 3M. :rofl:

Jag har tänkt ett varv till. Det Apple vill är att man använder sin iPad Pro med Apple Pencil för att rita.

2 gillningar