Philips Hue har släppt en uppdatering som låter användare hantera flera bryggor i samma konto. Detta innebär att än fler ljuskällor kan hanteras utan att ha flera konto.
Philips Hue Bridge har varit med ett tag nu trots en del begränsningar. En av dessa har varit antalet anslutna ljuskällor och tillbehör och har detta stuckit iväg så har ytterligare en Hue Bridge krävts. Detta har dock inte varit möjligt i ett och samma konto men senaste uppdateringen fixar äntligen till detta.
Med version 5.31 av Hue-appen så blir det möjligt att länka flera Hue Bridge och därigenom hantera alla anslutna ljuskällor från en och samma vy i appen. För att länka flera bryggor så görs detta i appen under inställningar. Där finns nu ett meddelande som lyder:
ANVÄND ETT KONTO FÖR ALLA
Från och med nu kan du använda bara ett konto för alla dina Hue-system. Tryck för att göra detta
Därefter guidas du igenom de olika stegen för att migrera allt till en plats.
Tror inte jag har nått gränsen för en brygga än men vad jag förstår tidigare så är det inte bara antalet fysiska enheter som tar av de tillgängliga platserna i bryggan utan även annat, som automationer etc.
Får man något meddelande när man överskrider gränsen? Så det inte bara blir att saker slutar funka.
Zinned: När man når runt 60 så hittar den inte fler enheter. Ja det stämmer att allt räknas. Går rätt fort upp i max när man adderar alla småsaker, brytare och källor. Väldigt efterlängtad uppdatering:)
Det kanske inte i första hand att man slår i taket med 60 lampor som är problemet, men har man flera Hue basestations för att avstånden är stora, t ex olika hus på samma tomt eller lägenhet och sommarstuga i olika städer eller möjligen olika våningar av samma hus, så har detta varit ett elände.
Det är oroväckande att det tog flera år för Philips att fixa detta. Men ja, jag tycker det nu verkar hundra procent fixat. Jag har lägenhet och sommarstuga på samma konto nu. Och Google Home tycks spela med.