Lagar och regler i bostadsrättsföreningar

Aha du menar så. Jag tolkade dig fel.

Jag kan inget om laddstolpar men jag tycker det är en principiellt intressant diskussion, hur man får alla i en BRF att respektera de regler man kommit överens om. Vi är en liten förening, 10 lägenheter, så det blir lätt spänningar mellan personer när man påtalar grejer. Vårt största problem är att det står grejer (läs barnvagnar) i trapphuset…

En sak vi gjort nyligen är att sätta samman ett informationsblad om vad som gäller generellt sätt så att man har något att referera till. Det har också flyttat in en del yngre människor som aldrig bott i bostadsrätt tidigare och då är det inte så lätt att veta vad man har för skyldigheter.

Sen tycker jag över lag att man får tillåta att folk slarvar då och då (vi är alla stressade ibland), det är det återkommande som blir respektlöst. Men att sakligt diskutera grejer direkt med lägenhetsinnehavaren är nästan alltid den bästa lösningen.

2 gillningar

Verkar vara dags att kalla in aschberg snart…

Vi kör nästan samma sak. Nyinflyttad medlemmar får läsa ett informationshäfte ”Hej Medlem” med allmänna råd och regler man måste följa. Naturligtvis så har man överseende om man missar någon. Men det finns dom som också sätter i system att bryta också. Regler måste man ha när man har +300 boende.

2 gillningar

Vi har en skampåle där man får stå till allmän beskådan :grin:

1 gillning

Ja i surtråden men nu när Zop skapade en ny så gäller inte det :grin:

Det är lag.

Vill gärna veta vad du lutar dig mot. Att hänvisa till Google eller Elsäkerhetsverket är inte speciellt specifikt. Men antar att du kommer vara “klar med diskussionen” innan du kommer med något mer konkret.

Är det svårt att klicka på en länk och läsa?
Sen så behöver det inte vara lag för att medlemmarna ska följa det. Det räcker med att styrelsen har röstat igenom ett besluts för att det ska gälla.

1 gillning

Vilka regler ni har i er brf bryr jag mig inte om och har aldrig ifrågasatt.

Var mest nyfiken på vad ni lutade er mot då du menade att det är olagligt att lämna en motorvärmarkabel, men har bara fått ospecfika svar med hänvisning till Google och Elsäkerhetsverket. Har inga problem med att klicka på länkar och läsa, men det är en aning tidskrävande att leta belägg för vad någon annan påstår.

Har du inget intresse av att bidra med något konkret förstår jag inte varför du fortsätter diskutera trots att det enligt dig var slutdiskuterat?

Vi är på väg att sätta upp kameror…och det är för långt mindre förseelser än det där.

2 gillningar

Min erfarenhet säger att de är nästan uteslutande yngre som beter sig så här. De liksom slutar fungera som vuxna människor när inte mamma håller dem i handen.

De vägrar också ta till sig tillrättavisningar, med följden att problemet kvarstår. Hade de brytt sig och korrigerat sitt misstag (misstag gör vi alla) så hade problemet varit löst.

Många är, tyvärr, på tok för korkade och respektlösa.

3 gillningar

Vi lutar oss mot elsäkerhetslagen och elsäkerhetsverkets rekommendationer. Räcker det?

1 gillning

Håller med till 100% :+1:

Som här.

1 gillning

Nej, då jag efterfrågat vad du mer specifikt lutar dig mot när du menar att det är olagligt. Att Elsäkerhetsverket rekommenderar att man inte lämnar sladden betyder i mina ögon inte att det är olagligt.

Men vill eller kan du inte vara mer specifik är det ingen idé att vi fortsätter diskutera i cirklar.

nu läste jag där…det är inte olagligt

Det är din tolkning som jag inte håller med om.

Enligt krav i nu gällande föreskrift ELSÄK FS 2008:1, 4 kap. 3 § ska nätanslutna uttag i lågspänningsanläggningar antingen vara försedda med petskydd eller utföras eller placeras så, att risken för barnolycksfall begränsas.

Sen som jag tidigare skrev behöver det inte vara olagligt för att förening ska ta ett beslut att förbjuda något.

1 gillning

@marges @Stefan_Sandstrom

Olagligt eller ej, har styrelsen satt upp reglerna så att man inte får lov att lämna kablarna efter användning så är det vad som gäller. Basta.

Har man åsikter om detta eller vill förändra det är det bara att skriva en motion till årsmötet.

2 gillningar

Diskussionen är ju till en viss del om det är lag eller inte. Regler i en förening är en annan sak som man följa då man skriver på kontraktet i föreningen. Är det lag kan man ju bli åtalad eller få dagsböter om man lämnar kabeln strömförande. Det är lite skillnad.

2 gillningar