Lagar och regler i bostadsrättsföreningar

Hur fan är det ens möjligt? :flushed:

1 gillning

Jag gick in i styrelsen för den samfällighet vi tillhörde när vi bodde i radhus. Enda syftet att gå in i styrelsen var att balansera de som såg en möjlighet till förbud i varje fråga som dök upp på styrelsens bord…:sunglasses:

2 gillningar

Det undrar vi med… Vi har våra misstankar mot en nyinflyttad pizzabagare då vi även sett att glaskärlen helt plötsligt också fylls nästan varje vecka med den typ av cola-flaskor (i glas) som man har på restaurang.

I min brf har dom låst soprum som man får öppna med tag och kameraövervakning, där brukar de se bra ut (för att vara ett soprum). Vet folk att de filmas så tror jag dom börjar sköta sig

3 gillningar

Vi ska ta beslut om kameraövervakning också :+1:t3:

3 gillningar

Ja kameror är nog rätt väg att gå för att få bukt med det där.
Här hemma har vi ingen sortering alls i samfälligheten. Fick dom att undersöka möjligheten till det men det var tydligen samma pris så då tyckte de andra att det inte var aktuellt.
Kör med egen sopsortering i några soptunnor jag köpt då jag vill dra mitt strå till stacken iaf.

4 gillningar

vi har en pipare. sedan vägs varje kärl när du slänger soppor.
och det är varierande pris/kärl.
glas och metal är billigast.

Kommer du in i sopprummet och det är stökigt så ska man messa cleaning service. så kan de följaupp vem som var innan. Det finns även en kamera där

Funkar rätt ok.

4 gillningar

Väldigt svårt att komma ifrån lagar och regler. Dom går inte att ignorera. Skulle någon skada sig så kan sittande styrelse bli ansvarig. Har nu suttit över 10år i styrelsen och vi får bara mer och mer krav på oss att följa lagar och regler. Är det inte från HSB så är det boende som gör oss uppmärksamma på att vi inte gör vårat jobb. Bara som en sådan sak som lekparker. Det måste vara en speciellt sorts grus av rätt storlek och ha rätt dämpande effekt. Nu är vi en ekonomisk välmående förening så vi kan anlita utomstående experter men många föreningar har inte den möjligheten.

3 gillningar

Den har jag gjort en gång :frowning:

2 gillningar

Jag med en gång, den försvann. :joy:

Utöver att vara bromsvätska mot alla förbud blev jag ansvarig för två saker… Träd och lekplatser… Tyvärr tycker jag inte att jag lyckades med trädpolicyn(!), men lekparkerna gick bra då vi anlitade en konsult + att jag lärde mig EU-direktivet utantill(:sunglasses:) för att inte överreagera.

Men, jag vet att det är många regler att följa, men allt för många finner en obeskrivlig glädje i att hitta på alla dessa förbud och uppföljning av förbuden… Varje medlem kan ju vilja reglera tillvaron exakt utefter hur den vill ha det, regelglada styrelser ser omedelbart behovet av just den regeln, och den regeln och…

Jag har dessutom till och med jobbat med att ta fram förbud. Men det innebär inte att man ska tappa omdömet. Sund skepsis är alltid bra.

7 gillningar

Tro mig när jag säger att jag har varit en bromskloss mot många tokigheter :grin:

4 gillningar

Hur faen överlevde vi som växte upp på 70-talet :smile:

4 gillningar

Tror jag som växte upp på 90-talet hade rätt sorts grus , minns vi åkte rutschkana ner från taket på en lekställning som var 3 meter upp ner och landa i en hög med sand vi skopat upp :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 gillning

Bra fråga faktiskt :grin:
Vi fick bakslag vid en inspektion så det var bara att byta ut :flushed:

Vi har kameraövervakning i vårat miljö rum och har blivit mycket bättre… kan dock bli knas vid storhelger då tömning etc går över tiden.

2 gillningar

Ja du. Lekte på byggarbetsplats och trilla ned i en brunn. Men en sak som jag kom och tänka på var att i högstadiet hade vi filmkunskap och då såg vi olika genrer och spelade in film mm. En dag var det dags för kategorin “vuxenfilm”. Dock spelade vi akdrig in en sådan själva :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Det jag hittar på den sidan är:
“Lämna aldrig kvar anslutningssladden i uttaget när bilen inte är ansluten. Risken finns att barn börjar leka med den.”

Låter mer som ett “husmorstips” än lag? Barn kan för all del börja leka med den även om den är ansluten till en bil. Eller sladdar till ljusslingor och annat som finns i var och varannan trädgård under den mörka tiden av året.

Menar inte att argumentera mot dig, är bara nyfiken på vad som gäller. Har själv alltid min motorvärmarekabel i (dock strömlös när jag inte använder den) och känner mig inte sugen på att hålla på och koppla in den i båda ändar varje gång den ska användas. :slightly_smiling_face:

Då får du Googla för jag är klar med diskussionen :+1: :slight_smile:

Enklare att bara fortsätta med att ha kabeln på plats. :slight_smile: