Lagar och regler i bostadsrättsföreningar

Alltså, jag bor också i en bostadsrättsförening. Förmodligen är vi mer civiliserade eftersom vi faktiskt följer stadgarna och lämnar ingen kabel ute. Men till ditt problem är ju att du har boende som tycker att det är himla jobbigt att dra ut kontakten och därför hänger kabeln kvar. Visst kan man lösa det med att slänga kabeln. Så för att underlätta för boende kan man faktiskt gå och prata med personen i fråga om en box för att låsa in kabeln skulle underlätta. Eller be de föreslå en lösning. Sen om de fortfarande struntar i det. Byt lås på stolpen så är man avstängd under vintermånaderna =)

Vi slänger inga kablar. Var har du fått det ifrån?

Vi har 150st parkeringar med motorvärmaruttag som redan är i form av ett låsbart skåp. Tycker du det är försvarbart att föreningen ska slänga ut pengar på ett TILL låsbart skåp för kabeln bara för att ett fåtal personer inte orkar följa reglerna? Orka säger jag bara. Tänk om folk bara kunde följa regler istället för att hitta kryphål bara för att dom är så jävla lata :wink: :joy:

1 gillning

Det är ju försvarbart med ett skåp om man kan rädda ett liv.

Det är försvarbart att be folk ta loss kabeln och inte hänga den på stolpen om man kan rädda liv.

2 gillningar

Eller bryta elen i de stolpar där det hänger kablar.

Går inte som det är byggt.

Edit: Men det är en väldigt bra ide

Men… får man inte kopplaloss sladden från stolpen och hänga den vid sidan?

Styrelsen skulle behöva ett straff för att dom inte ser till att det finns fler/större kärl eller att det töms oftare.

Eller så följer man reglerna.

1 gillning

Och med det så meddelar vi den boende vad?

En till sak som är väldigt förvånande är boende som river bärande väggar :open_mouth:

1 gillning

hur menar du?.
om jag kopplar bort motorvärmar sladden men väljer att hänga den vid stolpen istället för att tamed i bilen… är det också lagbrott?

Såg fel där :wink: trodde det var eran förening. Men om man kopplar ur sladden från laddstolpen. Kan man slänga kabeln på backen?

Visst borde det finnas konsekvenser. Borde finnas i stadgarna att om man inte följer reglerna så blir man uthängd med bild och telefonnr. På föreningens anslagstavla.

2 gillningar

Tyckte du precis sa att det var slutdiskuterat kring detta? :wink:

Men för egen del kan jag inte se någon fara med min motorvärmarkabel och så länge jag inte ser några belägg för att det är illegalt och/eller farligt med motorvärmarkablar som inte är ansluta till en bil lär jag inte ändra uppfattning.

Det finns ju en poäng att inte ha motorvärmarekabeln eller någon annan kabel för den delen inkopplad till uttaget. Det som avgör är ju om det är något spänning i uttaget. I våran så stängs den av automatiskt. Vi har till och med dvärgbrytare som man kan fälla ned och göra uttaget spänningslöst. Om den saknas så är det en riktigt gammal och dålig konstruktion. Tanken är ju att det inte ska gå fulköra en motorvärmare konstant. Utan det finns en timer som bryter spänningen. En defa-motorvärmarkabel har ju ett petskydd. Men visst kan man doppa ned kabeln i en saltlösning och orsaka en kortis. Men då löser förhoppningsvis brytaren pga överström/kortslutning.

Aha du menar så. Jag tolkade dig fel.

Jag kan inget om laddstolpar men jag tycker det är en principiellt intressant diskussion, hur man får alla i en BRF att respektera de regler man kommit överens om. Vi är en liten förening, 10 lägenheter, så det blir lätt spänningar mellan personer när man påtalar grejer. Vårt största problem är att det står grejer (läs barnvagnar) i trapphuset…

En sak vi gjort nyligen är att sätta samman ett informationsblad om vad som gäller generellt sätt så att man har något att referera till. Det har också flyttat in en del yngre människor som aldrig bott i bostadsrätt tidigare och då är det inte så lätt att veta vad man har för skyldigheter.

Sen tycker jag över lag att man får tillåta att folk slarvar då och då (vi är alla stressade ibland), det är det återkommande som blir respektlöst. Men att sakligt diskutera grejer direkt med lägenhetsinnehavaren är nästan alltid den bästa lösningen.

2 gillningar

Verkar vara dags att kalla in aschberg snart…

Vi kör nästan samma sak. Nyinflyttad medlemmar får läsa ett informationshäfte ”Hej Medlem” med allmänna råd och regler man måste följa. Naturligtvis så har man överseende om man missar någon. Men det finns dom som också sätter i system att bryta också. Regler måste man ha när man har +300 boende.

2 gillningar