Lag-EM i pingis 2023

Konstigt att vi inte har haft en tråd om denna eminenta sports europamästerskap i lag.

Idag spelades alltså semifinalerna och undertecknad hade den stora ynnesten att kunna närvara och se matcherna från första parkett, rad ett, tillsammans med grabben samt hans kompis med far :heart_eyes:
Underbart tajt runt bordet med stor påverkansmöjlighet från oss i publiken. En möjlighet som vi givetvis högg på direkt!

Timo Boll, en sann legendar. Fortfarande fantastiskt duktig och var med och tog sitt Tyskland till finalen genom att de besegrade portugiserna.

Därefter kom Sverige, som i mitt tycke har sett skakiga ut hela turneringen och hittills kanske främst Kristian Karlsson (Anton räknar jag inte).

Idag var det Frankrike som stod för motståndet, en kanske på förhand nära övermäktig motståndare med främst bröderna Felix och Alexis LeBrun.

Sverige tänkte sätta ner foten direkt i första matchen och startade med Truls men fick storspö mot Felix LeBrun med siffrorna 8–11, 5–11, 7–11.

Då matchades Mattias Falck och fick möta brodern Alexis Lebrun och efter ett trevande första set så kom Mattias in i matchen och bjöd tillbaka. Efter storspelande i de sista två seten kunde slutresultatet skrivas till 11–13, 11–6, 4–11, 11–6, 11–6.

1-1 i matcher.

I har de dags för Kristian Karlsson att få chansen att revanschera sig från en dittills, enligt mig, ganska medioker turneringsinsats.
Och som han gör det!!
Han möter Jules Rolland i tredje matchen där han har lite oflyt i en hel del bollar men fortfarande har rytm och till sist vinner första set med 12-10. Andra fortsätter att stämma och vi går in i tredje set med 2-0 i ryggen. Bam, bam, bam och han tar även det! 3-0 i set med siffrorna 12–10, 11–9, 11–8! Underbart Kristian!

Vi går in i fjärde matchen där Truls återigen spelar och får nu chansen på revansch mot familjen LeBrun och nu mot Alexis, en Alexis som har sett vansinnigt skarp ut och storspelat.
Det ser initialt inte strålande ut, man undrar om psyket är där för att kunna ge Alexis en sann match då första set slutar 6–11 i fransosens favör.

I andra set det inte skutan ut att vända, snarare ta in än mer vatten när Truls förlorar även andra set och nu med 4–11!
2-1 i matcher för Sverige och Alexis har Truls mot repen med 2-0 i set i fjärde matchen. Truls gnetar på, lyckas mer o mer samtidigt som Alexis börjar göra lite egna tekniska fel. Truls tar setet med 11-9! Vi hänger kvar i matchen!
Även fjärde set lyckas Truls ta hem, även där med siffrorna 11-9.

Femte och avgörande set i matchen och nu får matchen en annan karaktär. Truls känns tyngre och tyngre med mer variation i spelet. Samtidigt lyckas inte Alexis riktigt med det han vill samtidigt som de tekniska felen kommer än mer.
Till sist, ställningen 10-6 till Truls och matchboll! Ska vi rätta in fransoserna i näringskedjan och knipa finalplatsen?

Klart vi ska! Truls manar på, trycker ner Alexis i hörnet och vinner bollen! 11-6 och Truls har vänt 0-2 till 3-2 i set och ger Sverige ointagliga 3-1 i matcher!

VI SPELAR FINAL IMORGON!

Imorgon (idag) söndag som sagt, då står tyskarna för motståndet med Timo Boll i första ledet. Vansinnigt spännande!

17:30 på SVT.

KOM IGEN PÅGAR, NU PLOCKAR VI EM-GULDET!

4 gillningar

Fickpingis efteråt i duschrummet?

1 gillning

Spelade mycket pingis i skolan, har nog sett en eller två matcher med J-O, men annars är det inget som man följt direkt. Har vi någon svensk som håller världsklass idag?

Tja, hur definierar man världsklass? :blush:

Truls ligger rankad 12:a, Mattias Falck rankad 20, Anton Källberg rankad 21 och Kristian Karlsson rankad 37.

Truls, slå hem detta nu !!

guld !!! ujujuj !!!!

1 gillning

Vilken fantastisk kväll!

Att åter igen få vara på plats och nu se grabbarna ta hem guldet, makalöst!

Bild jag tog från sista bollen :

4 gillningar

woow bra plats , alltså duellen som var i truls första match , när de drog 10-7 , 1-0 i sett asså waaooo

1 gillning

Ja, där var många vansinnigt fina bollar :blush:

Flertalet mot Timo i sista också! Alltså Timo, vilken legendar och mästare han är också. Har väl runt 20 EM-guld på sitt bälte.

1 gillning

Vart spelades detta? :slight_smile:

Malmö Arena.

Aha, då är jag med. Måste vara annat att se det live på plats än att se det på TV. Känns som det borde gå mycket snabbare när man ser det på plats, än vad man upplever på TV.

Ja, det är ju så.

Sport ska upplevas på plats, så är det :blush:

1 gillning

Absolut, förutom vissa sporter som man ser bättre på TV (kanske beroende på vart på läktaren man befinner sig), då tänker jag på rally, bandy och liknande där det är stora ytor där det är svårt att se vad som händer. Till viss del även Formel 1, fast det är en häftig upplevelse att se det på plats, fast jag måste ju ärligt säga att man hänger med mycket bättre hemifrån soffan.