Laddkabel till elbil

Nu när vi går över till el från laddhybrid så behöver vi ytterligare en typ-2 kabel utöver den som kommer med bilen då vår laddbox saknar kabel.

Tibber har 4m spiralkabel för 1645 eller 5m för 1795.

Dessa ligger bra till i pris.
Någon som har tips bra laddkablar, är det någon fördel med spiralkabel kontra vanlig?

Tibber verkar vara bland de billigare. Någon med erfarenhet av deras kablar?

Spiralkabel är mycket lättare att hantera om man inte har för långt avstånd mellan boxen och bilen
Jag har en 3m spiralkabel och den är väldigt smidigt och hamnar aldrig på marken och blir skitig

1 gillning

Jag tycker gott man kan kosta på sig en lång också, 7-8 meter, att ta fram när någon fulparkerat så att man behöver stå två platser ifrån stolpen.

1 gillning

Hur ofta händer det?
Vi kommer ladda publikt max 10-15 gånger per år

Aldrig? :slight_smile:

Köpte en 7m från Tibber för o ha hemma i i laddaren
Funkat fint i 2 år :+1:t2:

1 gillning

Har en 5-meters från Tibber. Funkar fint.

1 gillning

Förstår att du är nöjd med spiralkabel, riktigt bra.
Men väger fläsk då ingen del ligger på marken :sweat_smile:

Vad har du för hållare till den?
Min befintliga är sprucken sedan länge och orkar inte hålla uppe nya kabeln.
Hänger den just nu över laddboxen

Ja det är ju en nackdel

Jag har köpt en sån här men bara inte orkat skruva upp den än utan lägger sladden över soptunnan bara
Amazon.se

Precis den jag kollat på :stuck_out_tongue:

Aha, jag ska försöka få tummen ur efter jobbet idag och sätta upp den

Anslutningen passar allafall, den sitter inte jättesnug men lagom för att den inte ska ramla ur och man får klicka ut den på flärpen
Det är -10 och blåser ute så känner inte för att skruva upp den idag :stuck_out_tongue:

1 gillning

Har du monterat den nu då? :sweat_smile:

Att lägga den över soptunnan ska inte underskattas..:sunglasses::sweat_smile:

1 gillning

Nej :flushed:

Jag har min hängandes på laddboxen.
Det som slog mig när jag bytte till spiralkabel är hur tung en laddkabel är när inte hälften ligger på marken :sweat_smile:.

1 gillning

Vad är den stora vinningen med spiralkabel egentligen? Blir det inte trassel när man lindar ihop den och slänger ner den i frunken?

Tycker bara det blir trassel med såna. Bäst hade varit en utdragningsbar á la vattenslang. :slight_smile:

Haha, ja det hade varit optimalt. Gärna en som satt fast i bilen också. Typ som en vanlig dammsugare. :smiley:

En som ”sträcker upp sig” vid laddning och ”slaknar” när det är klart :smile: