Ladda bilbatteri

Bara att köpa en CTEK underhållsladdare och ladda på lite ibland.

1 gillning

Prylar, prylar, mera prylar :sweat_smile:
12V borde laddas när hybridbatteriet laddas kan man tycka.

2 gillningar

Japp men bara att starta bilen kräver några mils körning för att uppnå full laddning igen. En batteriladdare bör ju finnas i varje hem. :rofl:

1 gillning

Om man mot förmodan kör med kupévärmare är det ju alltid ett gyllene tillfälle att komplettera med en underhållsladdare också, även om Defas tidigare var lite kostsam :joy:

1 gillning

Jag tror jag blir tokig. I våras köpte jaet nytt batteri till SAABen. Inte kört mycket med den och för ett par veckor sedan körde jag in den i garaget. Då startade den utan problem. Igår skulle jag ladda batteriet och det verkar stendött. Min Ctekladdare indikerar att den inte är kopplad till ett batteri. Jag har testat att sätta - direkt på minuspolen utan resultat.

Kan batteriet ha dragits ur och helt dött på två veckor? Ett nytt batteri som alltså utan minsta tvekan startade bilen för två veckor sedan vi har haft två nätter med minusgrader. En natt där det gick ned till -0,3 och var under noll ett par timmar och en natt när det gick ned till -1,6 och var under noll tre, fyra timmar. Bilen stor i ett kallgarage men några timmar under noll brukar inte räcka för att få temperaturen att sjunka under noll i garaget.

När jag tog bort båda kablarna och satte direkt på polerna så började det ladda. Det ska man ju inte göra, men hur illa är det? @RolexJocke och ni andra.

I bilen ska man ju sätta - kabeln i plåten/jord, men när man underhållsladdar sätter man väl på polerna?

Det är ingen fara att göra så för batteriet. Anledningen till att man inte ska göra så är att det blir gnistbildning och har man laddat t e x ett syrafyllt batteri så blir det gasbildning som kan antända batteriet vid gnistbildning. Moderna batterier är ju inte syrafyllda och har inga påfyllningslock. Men man ska ändå undvika gnistbildning i den mån man kan. Laddar med laddare gör man alltid på polerna, den är när man tar startkablar från en annan bil t e x som man jordar kabeln i bilens chassie.

1 gillning

Tack! Då får den stå där och ladda ett tag. Något är det ju som drar lite ström eftersom den laddar ur då och då. Men det tar vi ett annat år, en annan dag..:grin: