Kylfläns på Raspberry Pi 3

Kylfläns på r-pi 3, behövs visserligen inte om man inte ska överklocka men hade en liggandes. Dock ingen värmeledande tejp eller kylpasta!
Så i värsta McGyver-stil provade jag ett par alternativ, mätte temperatur och hittade en ghettolösning.

Min R-pi 3 ligger i plastchassie och på den kör jag linuxdistron för nyfikna. Den svarteloxerade aluminium flänsen är någorlunda slät under och mäter 27x27x10mm.
Ett par ark med värmeledande gummimatta från ebay hade jag dock liggandes, men de saknade klister då de är tänkta att användas i klämmande monteringar på vanliga PC-CPU.

En snabb kik på tuben visade att den dock skulle isolera värmen vilket inte är idealt.

Det blev 5 försök där jag stressade den fyrkärninga 1.2GHz Broadcom BCM2837 64bit CPU mha:

while true; do cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_cur_freq; cat /sys/class/thermal/thermal_zone0/temp; sleep 10; done & stress -c 4 -t 900s

Hur monterar man en kylfläns då? Och vad duger som kylpasta? Silikontuben Dow Corning 732 Multi-Purpose Sealant passar bl.a. till att täta skorstenar. Godkänd för upp till 177° och kvarglömd av kaminmontören. Två flugor i en smäll, värmeledande och fixerande. Silikon borde funka med silicone väl? ¯_(ツ)_/¯

Försök:

  1. Naken processor, starttemp vid vila 58°.
  2. Kylfläns monterad med enkom gravitationens hjälp dvs liggande löst. Starttemp 52°.
  3. Kylfläns med värmeledande gummimatta, även här liggandes löst. Start temp 59°.
  4. Kylfläns fastmonterade med silikon. Starttemp a: 47° b: 47°.

Japp, det blev två test då 1-4a kördes nerklockat till 0,8MHz. Test 4b är på 1,2Mhz.


Monterad fläns med “huven” öppen.

Helt klart blev jag blåst på ebay, det var så dåligt att jag avbröt det testet efter fem minuter.
Det är de första minuterna med full CPU belastning som är intressant, “naken” och “gummimattan” stiger fort – efter en minut är det +10°. Först efter 15minuters full last börjar processorn klaga på att den når sin maxtemp på ~80°.

Flänsen sitter som berget och silikonet isolerar inte utan hjälper till att leda värme.
Hur kyler du din pi?

1 gillning

hehe… intressant läsning!! :slight_smile:

Har ett gäng pi3or och har Inte kylning på någon än dem.