Kuo: Apples VR-hjälm börjar tillverkas i slutet av nästa år

Från sajten:
image

Ming-Chi Kuo kommer med lite nya detaljer kring Apples satsning på VR och det ser nu ut som att vi inte kan få hem en innan 2023.

Tidigare rykten om Apples VR-hjälm har pekat mot en lansering under nästa år. Även om det fortfarande kan hända verkar det inte som att man kommer kunna lägga händerna på en innan 2023. Ett scenario är att den visas upp och presenteras under WWDC för att ge utvecklare tid att kunna ha mjukvara redo till release. Ming-Chi Kuo påstår även att hjälmen kommer vara utrustad med Wi-Fi 6e och kopplas samman med iPhone och utnyttja hårdvaran från den.

Via: Appleinsider

1 gillning

Alla verkar ha fått deep state och annat om bakfoten. Den riktiga hemliga samhällseliten verkar endast fokusera på att vi skall börja gilla VR och AR. Väldans vad alla storföretag jobbar med detta utan några uppenbara problem att lösa för oss konsumenter.

1 gillning

AR-glasögon med inbyggd adblocker är min dröm. Ser gärna konst på tunnelbanan i stället för reklam.

Förmodar att de hoppas på en ”killer application” som vi i dag inte ens kan föreställa oss. Vilka kunde förutse vad smartphonen kom att innebära för människor🤷🏻‍♂️

Minns någon gång för 15-20 år sedan då banken var övertygad om att i framtiden så kommer de flesta bankärenden att utföras i vår telefon. Vi var många som var skeptiska till det uttalandet.

Räcker med att man kan vara med virtuellt i publiken på en Apple Keynote för att alla ska köpa VR-hjälmen.

Fast det är nog slut med Apple keynote :wink:

Fast en liten uppkopplad handdator var ju något vi hade kämpat med att försöka få till länge, alltså vi konsumenter köpte Palm Pilots och annat men blev besvikna att de inte levererade.

Det är ju inte så att vi springer runt och köper nya VR-headset i parti och minut.

Det känns lite som att försöka ersätta “handterminalen” med headset är lite som att försöka ersätta musen med allt man försökt ersätta den med.

Vad jag minns så var handdatorerna inte uppkopplade? Det var väl innan 3G blev mainstream?

Jag har aldrig prövat något VR headset. Inbillar mig att hårdvaran för att göra dem riktigt bra till ett pris som fungerar för den stora massan inte är riktigt där än.

Hursomhelst även om jag just nu känner som du inför VR så tror jag man skall vara lite försiktig med att avfärda det🤷🏻‍♂️

Det fanns några som var uppkopplade i slutet men det var lite det jag menade, att vi gick och väntade på en lösning på ett problem vi hade och den lösningen var fantastiskt!

Förväntar mig en ”killer application” för att VR skall nå ut till de breda massorna.

Jo… fast jag kan inte riktigt se den. Det är ju den där tanken om att man skall kunna sitta i ett rum och se andra människor i samma rum som om de verkligen var där. Men vi kommer aldrig komma i från att det kommer vara svettigt att ha ett headset på huvudet i ett maratonmöte.

Håller med dig på den punkten!
Komforten under längre tid kan nog bli en knepig nöt att knäcka.

Du som gillar spel, vore inte ett riktigt bra VR headset fantastiskt vid spelande?
De försök som gjorts hitintills har väl alltid fallit på att de inte är tillräckligt bra?

I spelens värld är det riktigt coolt i flyg- och rymdsimulatorer men det är väl också egentligen bara då. Och även där har det ju varit problem med att få upp upplösningen så att inte det kommer och förstör allt för mycket jämfört med den upplösning du kan få på en skärm.

I professionella sammanhang har jag sett en del som har potential att bli något bra. Te.x. inom yrkesutbildning. Men såg också ett projekt för truckförare där de dels ser “igenom” skyddsburens balkar och liften, så att de inte kör på någon. Likaså kan man se runt hörn, det sitter en kamera runt hörnet som skickar en bild/film som bearbetas så att du ser runt hörnet. Vad gäller trucken måste man, såklart, ställa sig frågan hur många olyckor som sker så, och det vet jag inte.

1 gillning

Jo, det är det jag misstänker, hårdvara till ett rimligt pris saknas.

Just så tror jag också att ar kan bli en hit. Att truckföraren kan se extra information om vad som finns i facken på hyllorna mm.
Liknande funktioner kan unika i vardagliga livet också med navigationinfo eller info på museum om målningar och liknande.

1 gillning

Fast det ligger såååå långt i framtiden - just AR i vanliga glasögon är verkligen inte som på film. Det kommer för nära synfältet och krävs att man aktivt försöker fokusera om blicken för att se detaljerna.

Ja, tyvärr är det inget vi kommer se i snar framtid.

Kallar man headset för hjälm på svenska.
Ingen kommer köpa om man säljer in det som en hjälm. :grimacing:

2 gillningar