Kräver CarPlay en speciell kabel?

Hej. Har en Volvo V60 med carplay via USB A uttag.

Hade en iPhone 13 innan och kopplade upp mig med Apples egna Lightningkabel utan problem.

Har nu öpt en iPhone 15 PRO. Vilket då kräver USB A -> USB C. Frugan har kvar sin 13pro, så hittade en kabel som går från USB A ut till både Lightning och USB C. Men får ingen kontakt med carplay med någon av telefonerna (enbart laddning). Måste jag verkligen ha en dyr Apple kabel från USB A -> USB C?

Och måste vi hela tiden byta kabel beroende på vilken telefon som ska kopplas in??
Finns det kanske en USB A kontakt som grenar ut i USB A/USB C, så man kan koppla in 2 olika kablar?

Trodde ej CarPlay krävde speciella kalar.

Kanske inte är en fullkopplad kabel?

Antagligen inte, det var en billig förgreningskabel från Teknikdelar…

Hur vet man om kabeln är kompatibel?

Bara att testa då du vet hur man returnerar saker så är det ju helt riskfritt. :joy::joy:

Annars är ju en trådlös adapter en bra lösning men då mister man ju laddningen.

Eller så kör man trådlöst med Brodit bilhållare och en MagSafe puck, det gör jag och det funkar perfekt.

1 gillning

Adapter? Jag trodde man använde en app för sånt nuförtiden :joy: Har inte haft en bil utan native stöd för trådlös Carplay sen jag åkte VW sist tror jag.

Men för att tillföra nåt till tråden borde väl en sån här kabel funka.

Belkin BOOST↑Charge Pro Flex usb-a till usb-c-kabel (1 m)

https://store.apple.com/se/xc/product/HQZQ2ZM/A

1 gillning

Det är väl många bilar som inte har trådlös CarPlay, vi som inte byter bil varje år har ju det. Jag har en så kallad rftermonterad "infotainment unit" i min bil med trådlös CarPlay. Sen tycker jag ju att CarPlay är lite överskattat. Jag använder mest navigation men det finns redan en inbyggt så jag behöver inte använda CarPlay

1 gillning

Jag kör kablarna från Ikea, billiga och fungerar bra hittills.

1 gillning

Jag hade samma dilemma med att behöva byta kablar när jag bytte telefon. Köpte istället en trådlös adapter som fungerar i utmärkt.
Carlinkit 5. Värt de 900 det kostade att slippa hållan på med sladd. Särskilt för de kortare turerna.

1 gillning

Såna multikablar funkar sällan (aldrig?) för data.

Köp trådlös CarPlay-adapter.

1 gillning

Trådlös CarPlay, drar ej det massa batteri? Då måste ju telefonen ändå vara inkopplad? Eller kanske funkar med en MagSafe laddare, men låter som den skulle bli väldigt varm av det + carplay :thinking:

Det finns kablar med USB-A till både Lightning och C som du kan ha i bilen. Men jag upplever att CarPlay är lite petig med vilken kabel man använder så de enklaste/billigaste funkar sällan.

1 gillning

Om du kör bil i flera timmar så kommer du behöva ladda telefonen om du kör trådlös Carplay. Annars så kan du skaffa en kabel som inte är begränsad till enbart laddning eller skaffa en USB-A till C adapter.

1 gillning