Köpråd multiroomhögtalare

Jag köpte en Harman Kardon Citation One MKII i December förra året som jag gillar då den har bra ljud. Problemet är Google Home, det är ett problem eftersom jag använder Apple Music och iPhone. Google Home har inte Apple Music så därför kan jag enbart använda Airplay. Detta är något som stör mig och jag är då mer osäker på hur det skulle fungera med två.
(Att skaffa Spotify igen är inget alternativ)

Högtalaren står i köket/vardagsrummet i min tvåa och jag vill utöka med en högtalare i sovrummet men funderar på att skaffa en eller två Homepod Mini istället för en ny Citation.

Vad tycker ni andra?

Ge mig ett S…S! Ge mig ett O…O! Ge mig ett N…N! Ge mig ett O…O! Ge mig ett S…S!

Vad blir det?

SONOS!!

4 gillningar

Haha, jag kände på mig att det skulle komma!
Dom har ju en egen app vilket är bra men du betalar så mycket för märket känns det som?
Är det verkligen mitt bästa val? :sweat_smile:

Det här gränsar till otillåten kurspåverkan :wink:

2 gillningar

Du behöver inte använda appen för att spela musik utan airplay fungerar alldeles utmärkt. Men den behövs för den initiala uppstarten och att uppdatera högtalarens programvara.

Jo men precis, men hur är det när du har fler högtalare? Är det stabilt att parkoppla dom via Airplay?

Parkoppling gör man i Sonos appen så det har ingenting med Airplay att göra.

Ja men det vet jag ju, men Sonos har jag inte sen innan och inget jag funderat jättemycket på att införskaffa.
Enda anledningen i så fall är just för appen men jag tycker Sonos är rätt dyra för det dom levererar.

Om du vill blanda flera olika högtalare via AirPlay så funkar det bra och då krävs inte Sonos-appen =)

Tycker de helt klart är värda sitt pris med tanke på ljudbilden de ger, sen har de nog än idag den bästa multi-room-upplevelsen bland alla andra märken. Men är tanken att bara ha någon i köket så fungerar det lika bra med HomePod Mini men min åsikt är att mini ofta tappar mycket av sitt ljud om du inte har den i mindre rum.

1 gillning

Ja men absolut, mina föräldrar har två små och en Beam som funkar bra. Fast jag är lite besviken på Beam faktiskt men dom är nöjda så det är allt som spelar roll.

Har sedan tidigare en soundbar ifrån Harman som jag gillar väldigt mycket och därför köpte jag en Citation, jag valde också Citation över Sonos för att det var 8-900kr skillnad.
Anledningen till att jag funderar på just Homepod mini är pga ekosystemet men kanske ska lägga ner det och köra på en till Citation i alla fall.
Varför är det så svårt att vara en prylis. :joy:

Köp en av varje vettja :smiley:

Haha, nu vet jag inte alls längre vad jag ska göra. :sweat_smile:

Om du ändå kommer använda airplay på sonos och HomePod mini så kan du väl lika gärna fortsätta använda airplay på citationhögtalaren?
Eller är det att du vill ha en röstassistent i högtalaren som ska kunna spela upp Apple Music?

Synd bara att de ser ut som en påse skridskor

Anledningen till att jag använder Airplay är för att Apple Music inte går att lägga till i Google Home här i Sverige.
Vet att det går i andra länder men inte här…

Jag vill ju helst fortsätta använda Citation men bara osäker eftersom just problemet ovan.

Men komiskt nog lämnade en användare in två Citation one och en Citation 300 till oss på jobbet idag som vi ska vitlista så kan faktiskt testa hur det funkar. :sweat_smile:

Jag tycker man ska nämna att ljudet i HomePod Mini är sådär. Jag vet att många är av annan uppfattning, men man får verkligen i så fall betona att det är bra ljud MED TANKE PÅ ATT DE ÄR SÅ SMÅ…

AirPlay 2 fungerar inte perfekt om man blandar olika högtalare, men det fungerar tillräckligt bra. Sammantaget skulle jag om jag var du köpa en H/K till.

4 gillningar

Skönt ändå att få annan åsikt för allt annat jag läst om dom är att dom ska vara fantastiska. Det är just det som gjort mig osäker med om jag verkligen gjorde rätt val när jag köpte HK, men det gör valet enklare att höra din åsikt!

Jag är faktiskt inne på den banan nu att jag nog ska satsa på en till HK som du säger, så länge jag vet att det funkar bra med AirPlay är det nog det som är det bästa… HK Citation 300 verkar rätt fet, så kanske köper den och sätter den lilla i sovrummet.

1 gillning

Efter att jag testat Harman/kardon Citation 300 som dumpades in på jobbet häromdagen har jag konstaterat att den är skit och att jag ska hålla mig till min Citation One som har mycket bättre ljud.
Så nu är nog planen att skaffa en till One istället.

Tack för era svar. :grinning_face_with_smiling_eyes: