Kopierat Bilder-bibliotek är större

Har precis (på klassiskt manér) kopierat mitt Bilderbibliotek.
Från SSD till en "vanlig" hd.

Inga felmeddelanden under eller efter processen.
Men jag reagerar över att storleken på biblioteket anges att vara drygt 50 % större på den disken, vs på SSD:n.
Är det "så det funkar", skall vara? :face_with_monocle:

Skärmavbild 2023-09-02 kl. 15.40.09

Hur är diskarna formatterade?

APFS använder t.ex. kloner vid intern filkopiering. Det sparar mycket utrymme genom att redigeringar av en bild inte behöver en originalfil plus en kopia på filen med ändringar, utan istället en klon med enbart ändringar i bilden som i övrigt pekar på datan i originalfilen. Om en samling filer på en APFS-formatterad disk kopieras över till annat filsystem är det förväntat att kloner expanderas och tar större utrymme.

Jag har även i bakhuvudet att fullt utnyttjande av kloner bara sker inom samma volym, alltså att det kan vara förväntat beteende även om kopiering sker till en annan APFS-formatterad hårddisk, men jag är inte säker här.

Aha, tack – det låter som att det är förklaringen!


Vad händer då om/när man kopierar "på andra hållet", blir biblioteket mindre då...?

Nej. Filer som på APFS-disken länkade till samma data har på HFS+ disken förlorat sin koppling och förblir helt fristående kompletta filer även om de skulle kopieras tillbaka till APFS-disken igen.

Men det är inte säkert att internt klonade filer är hela förklaringen. Det är mycket som skiljer mellan olika filsystem. Inte minst i att Finder rapporterar storlek på olika sätt.

Om du kopierat bildbiblioteket för att ha en extra backup är det viktigaste att du kollar att du kan öppna det på externa disken med Bilder-appen och att den då rapporterar lika många bilder. (starta Bilder-appen medan du håller ner alt-tangenten för att välja bibliotek)

1 gillning

Ok, jag förstår.

Jag byter snart dator. Det jag nu gjorde var enbart en säkerhetsåtgärd, som en plan B för övergången från en iMac till en annan.
Hur blir det på en FusionDrive-disk? (Det är en sådan i den iMac som jag kommer att ha framöver.) Det är ju ingen ren SSD, betyder det att det inte blir/är en APFS – med den klon(komprimerings)teknik som du beskriver?

Det är versionen av macOS som avgör hur startdisken formateras. Med macOS 10.14 Mojave (kom 2018) och senare blir en fusion-drive automatiskt APFS-formaterad.

1 gillning