Köpa släpvagn

Jag ska köpa släpvagn. Har aldrig ägt en tidigare. Hyrt vid behov.

Ska användas främst för ”hus behov”. Åka till tippen, saker frå bygghandel vid kommande renovering.

Vad borde jag tänka på?

Hittade denna, som jag tyckte hade ett bra pris: Neptun Praktik 253 nätgrind 70cm - Paketpris - Trailercenter

Ok? Vad säger ni?

Blocket, kanske kan ha något?

1 gillning

Köp obromsat som du är inne på. Den kärran du länkade till ser ju helt ok ut eller rättare sagt som de flesta. Bra med galler och tipp & flak ytan klarar en gipsskiva.

Men glöm inte att kolla vikten på det du ska dra så du får köra i 80 km/h. Ett släp räknas ju alltid som fullastad även om den är tom.

Så kolla detta.

6 gillningar

Jag valde en Fogelsta L0750U när vi köpte, istället för deras populära FS 1425.

Hade fått låna svärfars L0650U tidigare och den är tillräckligt stor för gipsskivor, men ändå smidig.
Nackdelen är väl att den är smalare än bilen vid backning.
Fördelarna är att det är svetsat istället för nitat, rejälare lämmar och har en överdimensionerad axel för att nämna några grejer.

Det tråkiga är dock att förvara det på tomten :sweat_smile:

1 gillning

Bra input tack, inte tänkt på. Det kommer då också att ändra sig med vilken bil som drar.

Hur ör det med att köpa beg? Kollade lite snabbt på blocket igår och det är många som är rejält mycket dyrare än ett nytt.

Provkör en släp? (Konstig fråga)

@richardtenggren hur vet jag om det är svetsat eller nitar uta att åk och se det?

Kollade där kort igår, men ska ialf lägga en bevakning. Första intrycket var att det upplevdes dyrt.