Köpa induktiv spis

Vi behöver byta spis och är inne på en induktiv. Vad ska man tänka på? Tips i största allmänhet då vi aldrig haft någon tidigare. Ingen direkt budget men under 10k är ju bra om det är möjligt.

Jag kan inte tänka mig något annat än en induktionshäll. Skulle kolla efter ljud då billiga kan ha ett konstigt ljud. Sedan en stor flexibel zon.

4 gillningar

Säger väl samma som ovan, Kö inte de billigaste för det kan låta en hel del, både fläktljud och pipande, vinande med vissa kastruller.

Köp så stor du får plats med. Jag skaffade en ett halvår sedan. Eftersom vi har 70 bredd som numera inte är standard så fanns inte så många modeller att tillgå.
Valde en med en zon till vänster (Electrolux) som man kan koppla samman så att man kan ha en ett stekbord på eller större sak.

Blev en lite mer high end pryl som har dels automatisk kokning, och Sense Fry som de klalar det. (man ställer in olika lägen på den och då håller spisen en jämn temperatur för att steka.
(noggrannare temp sensorer som man har i proffs kök, som gör att värmen är mycket jämnare än annars) annars går det på coh av och tempen kan skilja en hel del.
Hade gärna haft en annan funktion som var så att man hade den stora sammankopplade plattan till vänster och har automatisk variabel värme genom att man flyttar stekpannan upp eller ner. Det hade varit en nice feature. :slight_smile: Men förmodligen lika onödig som sensefry. :slight_smile:

Men när jag testa att steka s gör den ett bra jobb. det blir en bättre stekyta med den på än att ta reglera värmen själv.

Sen ha det också kommit några varianter där hällen är mer mat, vilket troligtvis gör att repor inte syns lika lätt.

1 gillning

Vi köpte denna för ganska exakt ett år sedan och är väldigt nöjda. Går snabbt att få den varm och den låter inte heller speciellt mycket:

https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/ugn-spis/spishall/bosch-serie-6-induktionshall-pie63khc1z-60cm/730991

1 gillning

Tyvärr måste vi ha en med ugn.

Vi har en Siemens som vi inte är så nöjda med (fanns i huset när vi flyttade in). Är förmodligen en av Siemens enklaste induktionshällar.

1. Vädligt hög ljudnivå på pip när man stänger av och på plattor. Verkar inte gå att justera.
  2. Väldigt känslig för vatten på touchen, blir lätt att spisen stänger av sig själv om man spiller vatten och sedan är den svår att återstarta om det finns minsta fukt kvar på hällen.
  3. Alla plattor (effekt och timer) styrs från samma reglage, så har man flera plattor igång samtidigt som ska justeras blir det omständligt.

Hade en Siemens induktionshäll även i förra bostaden och även om den också var basic upplevede jag den inte lika bristfällig på punkterna ovan.

Så tips är ju att kolla att sådana självklarheter inte brister innan man snöar in på nice to have-finesser.

1 gillning

Ahh allt i ett alltså!

1 gillning

Japp. Vi har en gammal lägenhet. :joy:

1 gillning

Skriver under på att få tag mer en som har större zoner, eller åtminstone 1 sådan​:blush:

1 gillning

Något man behöver tänka på är ifall nollan är framdragen till spisuttaget. Det är inte alltid gjort i äldre bostäder när spisarna hade 400V elementspänning. Induktionshällar har alltid 230V elementspänning och kräver därför nollan.

Är det en lägenhet med enfas spelar det ingen roll.

2 gillningar

Tackar för all input. Vi ska åka och kolla i helgen och det är guld värt att veta vad vi ska kolla efter.

Vi kör enfas idag så vi är safe. Men det var ett bra tips om det varit annorlunda.

Inte dags att renovera köket i samma slängen? :wink: :grin:

Nix det är inte så länge sedan.

Det som man vet förens efteråt, är detta gissel med fläktar och dess ljud , och hur länge dom kyler efter man använt plattor och ugn. Tysta spisar önskar jag.
//Daniel

1 gillning

Tror framförallt att du skall undersöka buller. Induktionsplattor har alltid en fläkt. Verkar som att den kan spöka en del när det inte är häll utan ugn och plattor i samma enhet.
Vad vi förr i tiden kallade en spis :man_shrugging:t2:

1 gillning

Vi kallar det spis fortfarade. :joy:

Vänligen Ove

1 gillning

Ni kör enfas, vad är det för säkring på den fasen?

16A?

Finns det trefas i lägenheten och skulle ni kunna dra fram det i så fall?

Det är rätt stor skillnad på vilken effekt som ni kan ha på spisplattorna/induktionshällen. ”Boost” kanske inte blir så kraftig som vi med trefas är vana vid.

1 gillning

Har inte så mycket att tillföra annat än att säga grattis. Vi bytte till induktion för nåt år sen och det är verkligen toppen. Hade vanlig elspis i Sverige och gas här första åren. Gas är kanon men oerhört irriterande att hålla ren.

Om du kan hitta en undvik touchkontroller i möjligaste mån och köp en med vanliga vred. Så mycket smidigare.

2 gillningar

Har ingen koll på säkringen just nu.