Kontantkort kan kräva registrering i framtiden

Från sajten:
image

Det är vanligt bland kriminella att använda sig av så kallade burners. Telefoner med kontantkort som är lätt att göra sig av med. Nu föreslår en utredning att detta ska förbjudas och att alla kontantkort ska kopplas till en person.

Förslaget som lagts fram är att från 1 januari 2022 ska alla som köper ett kontantkort registrera namn, personnummer och adress. De som redan har ett kontantkort kommer få fram till 1 juli för att registrera sig innan numret släcks. Förslaget fanns redan i regeringen 2012 men infördes aldrig. Det kan bli ett hårt slag mot de kriminella men samtidigt är det inte allt för komplicerat att gå över till en app som inte går att spåra. Flera länder har infört denna lag redan. Där det framkommit att det innebär en extra kostnad för telebolagen men tillför en stor säkerhet.

Källa: Aftonbladet

This is a goodthing.
men tror inte det kommer stoppa de duktigt kriminella

3 gillningar

Ny marknad för ”målvakter” som ”tappat bort” sitt kort när polisen frågar :smirk:

2 gillningar

Solklart så !

Jag ser en stor marknad i att sälja burners från länder som inte har den här lagen

1 gillning

… Framtida extraknäck?. Jag köper i dubai. fraktar dem i ryggan till sverige å du kränger?

1 gillning

Låter som ett bra upplägg! Jag bor precis bredvid en skola, kidsen som hänger där på helgerna ser ut att vara i stort behov av burners

tjäna pengar på barn… life goels

:money_mouth_face: