Konsten att göra en podd om en man i en hiss

Från sajten:
image

Anton Berg och Skuggland är tillbaka i en ny säsong – denna gången om en man som fastnar i en hiss.

Journalisten och författaren Anton Berg har denna gången spårat upp en man vid namn Thomas Fleetwood – känd för att ha fastnat i en hiss under ett antal dagar i ett annars helt tomt hotell.

Om detta handlar hela första avsnittet av totalt sex stycken. Bara det är värd ett P3 Dokumentär-avsnitt. Hur en människa hanterar det utan att bli spritt språngande galen. Men det finns fem avsnitt till och någonting händer där i hissen som gör att äventyret tar en helt ny väg – en väg genom europas barer och bakgator.

Första avsnittet är gratis men därefter behöver du prenumerera. Du hittar alternativen att göra det inklusive Apple Podcast och Spotify via Third Ear.

1 gillning

Något av det bästa Anton Berg gjort.:+1:t3:
En lite annorlunda historia som har sina oväntade vändningar.

Dock måste jag säga att Third Ear Studio/Acast har lite att jobba på när det gäller deras system.
Signade för något år sedan upp för deras poddpaket. Efter några månader märkte jag att flödet i deras betalflöde slutade uppdatera.
Min prenumeration hade helt plötsligt avslutats utan att jag fått meddelande eller sagt upp.

För två månader sen när senaste Skuggland släpptes signade jag upp bara för denna podd.
När jag skulle avsluta efter sista avsnittet var det inte helt enkelt att avsluta.
När jag loggade in fanns ingen prenumeration fast jag betalade. Efter att återställt lösenordet till mitt konto 3 gånger dök det upp och jag kunde avsluta.

1 gillning

Har du givit dem den feedbacken?

1 gillning

Yes

Mycket bra, själv skällde jag lite på dem att jag fick ta min egna pressbild :slight_smile:

Hej och stort tack för delning och väldigt fina ord om serien! Kul! (Och bra med feedback till Third Ear, de jobbar hårt på att förbättra och förenkla prenumerationstjänsten, den är superviktigt för oss alla!)

2 gillningar

Från sajten:
image

Third Ear Studio varslar 5 till 10 personer om uppsägning efter minskad efterfrågan på poddar.

Produktionsbolaget som är känt för bland annat senare säsonger av Spår med flera true crime-produktioner jobbar också med beställningsuppdrag åt andra. Det är de sistnämnda som minskat i och med en allmän minskad efterfrågan på poddar.

Det var för några år sedan då flera bolag inklusive Spotify och Apple satsade på att skapa en affär runt poddar som branschen verkligen drog igång. Särskilt Spotify för svensk del satsade på inhemska exklusiva poddar som skulle produceras – detta gjordes av externa produktionsbolag. Andra spelare är Acast och PodMe.

Men annonsmarknaden har varit generellt trög på senare tid och det har särskilt drabbat poddar. Nu blir det alltså konsekvenser av de minskade beställningarna hos produktionsbolagen.

Third Ear Studio kommer i stället satsa på sina egna produktioner där bolaget nyligen höjde från 49 kronor i månaden till 69 kronor i månaden för allt innehåll.

Lyssna också på vår intervju med Anton Berg på Spår om bland annat Third Ear Studio.

Källa: Journalisten.

Ganska förstårligt. Spår som varit deras flaggskepp har ju inte levererat. Senaste säsong är ju helt ointressant. Kan bara se till mig själv så är jag ganska trött på svenska kriminalfall. Det står ju en upp i halsen att lyssna på gängkriminella eller om informatörer.
Skuggland är väl den ända podden från Third Ear som lockar. Två senaste säsongerna har ju varit riktigt bra. Kvinnan med den tunga kofferten och Thomas Fleetwood har ju varit två historia som verkligen fångat en.

Notera nu att det är de egna produktionerna (så som Spår) som blir kvar, det är de externa produktionerna till andra som minskat och är problemet.

På tal om podd så nämns Teknikveckan och du i senaste avsnittet av Mediepodden. Skall visst finnas en intervju med dig och Emanuel Karlsten som inte släppts ännu.

Den är ute!

Uppdatering: Lyssnade nu, jag hade glömt bort att Emanuel även intervjuade mig faktiskt.

Anledningen att jag slutade lyssna på tex spår är att den blev komplex. Jag fattar inte förhållandet mellan alla Third-ear-poddar och speciellt som de håller på och pushar varandras avsnitt.. det blev helt enkelt bökigt och rörigt, med notifieringar hela tiden.

Detsamma gäller egentligen teknikveckans bubbla. Tycker gränssnittet är otydligt och rörigt. Svårt att veta vad som gäller vad och vem som har svarat vem. Har teknikveckan och feber samma nyhet på aapl.se så klickar jag hellre på febers eftersom deras kommentarsfält använder Disqus, som (utan att vara i närheten av perfekt) ändå är överskådlig och inte heller öppnar en ny tab.

Jag kanske bara är gammal, men jag gillar gränssnitt som är tydliga och ändamålsenliga.

Resultatet efter förhandlingar är att 10 av 30 får gå från Third Ear Studio.

Det är inte optimalt att skickas till ett forum om en bara skall kommentera – kanske i framtiden kan vi synka informationen i mellan men där är vi inte idagsläget.