Komradio

En jaktradio för det lite ovanliga frekvensbandet 69 MHz.

7 gillningar

Finns det andra djur på den frekvensen? :grin:

4 gillningar

Inga djur alls. Vi ska leta saker/platser.

1 gillning

Zodiac var ju det som gällde för 40 år sedan när man hade komradio i bilen. En sådan med en swingmaster antenn på taket och man var kung. :joy::joy:

4 gillningar

Dom håller sig kvar tack vare alla konservativa radiostofiler. Jag kan inget om sådant men fick förslag på att ta denna, för att den inte har 765 onödiga funktioner som Aliexpressradiorna.

Min släkt är full av jägare. På 70-talet när komradio slog igenom var Zodiak det hetaste man kunde ha.

1 gillning

Jag hade en Clarion i min bil. Har faktiskt kvar den apparaten.

Jag vet inte om de funkar fortfarande. Jag minns att 5 Watt var max uteffekt på dessa och vi hade 25 watts slutsteg. Om det sen var 25 watt vet man ju inte men psykologiskt gick de ju mycket längre.

En lite anekdot från den tiden är att en bekant som hade invandrat till Sverige på 70 talet var mäkta imponerad av våra komradio utrustningar. Han jobbade flitigt och sparade länge för att slutligen köpa sig en radio från Hobbex. Sen fick han hem den och sökte tillstånd och när detta kom så kopplade han in den hemma och satt säkert och bara lyssnade på trafiken i typ 2 veckor. Sen stålsatte han sig och gjorde sitt första anrop till en okänd kille och fick till svar: Klättra tillbaks upp i trädet igen.

Då var hans komradio karriär över och sakerna packades ner och skickades tillbaks omgående. Tråkigt när en idiot fylld av okunskap förstör för andra på detta vis.

BTW. Clarion var mitt favoritmärke på bilstereo på den tiden.

2 gillningar