Kompostkvarn till trädgården

Vad ska man ha?
Har kollat på allt från makita som kostar 5000 till clas olsson för 1900.

Kravet är att den ska ha valsar och kunna ta grenar på 40-45 mm.

Har kollat på att hyra? Jag tänker att det är en pryl man använder väldigt sällan. Jag tänker så och det innebär att jag inte har köpt någon, men inte heller hyrt någon.. :joy:

1 gillning

Har rätt mycket buskar och träd i trädgården. Funderar även på att köpa just för att hyra ut. Ser att folk hyr ut dem på Hygglo för typ 100kr/dag.

1 gillning

Kolla på Rickards Garage på Youtube. Han testade Jula och Biltema nyss och kom fram till att det verkar vara 2 olika typer av kvarnhjul där faktiskt den billigare typen var bättre för att skapa mindre flis. Den dyrare modellen på Jula körde fast på en grövre gren och fick lämnas tillbaka med grenen kvar i maskinen.

Den billigare från biltema går bort då den har knivar.
Ska vara valsar som jag skrev i startinlägget :slight_smile:

Jag har den röda, men köpt på Byggmax, Kör ner max 18-20mm grenar i den.
Gör att det blir värdigt mycket mindre ris att köra till återvinningen, men som sagt de grövre grenarna får man åka med.

1 gillning

Jag förstår det och ska man hyra ut så är nog inte den billigaste Biltema någon som kommer hålla i längden. Men det var lite intressant i Rickards video att se att den design som anses lite dyrare gjorde så pass dåligt flis och dessutom körde fast lättare.