Kollektivtrafiken får halverade priser men risk för trängsel i Stockholm

Från sajten:
image
Bilden är skapad av AI.

Tidöpartierna har idag haft en pressträff vid bussdepån i Gustavsberg utanför Stockholm där de berättade att priset på månadskort i kollektivtrafiken i hela Sverige kommer att halveras från och med den 1 juli till den 31 december. Den här satsningen beräknas kosta 6,5 miljarder kronor och tanken är att fler ska välja kollektivtrafiken nu när drivmedelskostnaderna är så pass höga.

Enkelbiljetter kommer inte att omfattas av prissänkningen och regionerna ska söka stöd från staten för att kompensera för intäktsbortfallet. För stockholmare kan detta innebära att det blir ordentligt packat i kollektivtrafiken om fler väljer att köpa månadskort. Region Stockholm hade dock velat ha bättre framförhållning så att de kunnat ställa om inför en möjlig trafikökning.

SVT

Om regionen redan har problem med kapaciteten kan de ju alltid välja att behålla priserna som de är, det är ju frivilligt att ansöka om stödet :slight_smile:

Av alla mina vänner och kollegor skulle jag säga så här:

• De som cyklar/promenerar gör det för att de bor nära
  • De som åker bil gör det för att de bor långt borta och tjänar mycket tid med bil

Jag har svårt att se att det helt plötsligt skulle bli trängsel. Kanske 10% mer eller nåt.

2 gillningar

10 procents ökning i rusningstrafik får nog systemet att braka ihop.

Med tanke på hur många som I dag tycker det är värt priset att köra bil så tror jag inte att så många av dessa kommer att ge upp detta för att priset på sl-kortet halveras :man_shrugging:t2:

Det är inte många stationer före Bandhagen när jag åker på morgonen och jag får inte alltid sittplats. Några stationer senare är det fullt på tåget i rusningstrafik.

Det har byggts mycket bostäder men kollektivtrafiken har inte hängt med.

1 gillning

Jag fortsätter cykla så ni kan ta min plats!

1 gillning

Precis och den här diskussionen har vi väl haft förr att priset på månadskort i SL-trafiken är förhållandevis lågt relativt utbudet om vi jämför med andra regioner. Så breddar man perspektivet lite över resten av landet så finns det kanske andra ställen där en prissänkning får större nytta utan att kapaciteten lika lätt slår i taket.

1 gillning

Men resten av Sverige då? Gäller detta även kommunal lokaltrafik eller bara på region/länsnivå?

Här surras det bara om Region Stockholm :slight_smile:

Första meningen i artikeln:

Men regionerna måste hoppa på som tex:

1 gillning

Som jag förstått det gäller det att regionerna kan få halva kostnaden för månadsbiljetten från staten. I de flesta fall är det väl regionerna och inte kommunerna som står för lokaltrafiken?

En månadsbiljett kostar i Stockholm 1060 kr och kan då säljas för 530 kr, då Region Stockholm får resterande 530 kr från staten.

Frågan är om de är möjligt för regioner med dålig ekonomi att höja priset på månadsbiljetten och därmed få ett statligt tillskott till kassan? T ex att månadasbiljetten höjs till 2 120 kr, då får slutkund betala 1 060 (samma som idag) och regionen får ett statligt tillskott om 1 060 kr per sålt månadskort. Går ju alltid att hävda att man gör det för att höja kvalitet och ambitioner.

Tanken är kul men vilket liv det skulle bli. Tänk en "röd" region som gör så :grin:

Jo, det är det nog ingen som vågar så länge det handlar om en tillfällig historia.

1 gillning

Om man nu hävdar att detta inte är rent valfläsk så har jag en enkel fråga:
Alla kan vara överens om att drivmedelspriserna har ökat, därför sänkte regeringen skatten. I och med detta torde drivmedelskostnaderna för kollektivtrafiken ha minskat i motsvarande grad.
Senast SL höjde priset för sitt månadskort var i januari 2025. Så vilka ökade kostnader ska kunderna kompenseras för?

Skånetrafiken brukar ha billigare sommarkort för att inte behöva köra tomt när folk inte längre pendlar till jobb/skola. Liten ökning på vissa linjer med folk som ska åka till/från stranden.

Sommarkortet börjar snart säljas och börjar gälla den 15 juni. Trafikbolagen kan ju välja om de vill söka bidraget och halvera biljettpriset så min gissning är att Skånetrafiken inte väljer att justera priset på sommarkortet efter den 1 juli.
Det blir nog bara för vanliga månadskort.

Från sajten:
image

Från och med idag den 1 juli blir det betydligt billigare att resa med kollektivtrafiken för många svenskar. Regeringens tillfälliga prissänkning innebär att priset på 30-dagarsbiljetter och andra månadsbiljetter halveras hos de regionala kollektivtrafikbolagen.

Det gäller i hela landet och omfattar främst månadskort, tyvärr inte enkelbiljetter eller årskort. I Stockholm kostar exempelvis ett vanligt 30-dagarskort hos SL nu 530 kronor i stället för 1 060 kronor. Även andra regioner sänker priserna på motsvarande biljetter.

Den tillfälliga prissänkningen gäller biljetter som börjar gälla mellan den 1 juli och 2 december 2026, med resor som kan pågå fram till årets slut. Syftet ska vara att göra kollektivtrafiken mer attraktiv och minska hushållens kostnader under andra halvan av året. Men frågan är om det bara är valfläsk?

Regeringen

Den här regeringen har ju visat noll intresse för klimatfrågor så i min bok är det valfläsk. Men ändå ovanligt bra som valfläsk med tanke på vilket hörn regeringen har målat in sig i med sänkningar av priset på en bristvara, bränsle. Nu sjunker oljepriset dessutom som en sten(men kan så klart öka igen med galningarna i USA vid ratten) och det gör att skattesänkningarna på bensin och diesel kommer samtidigt som oljepriset på världsmarknaden sjunker.

Det är faktiskt sanslöst dåligt skött av regeringen. Men, som sagt, när man nu skjutit sig i ena foten är det ändå bättre att man skjuter sig i andra foten också fast med en kula av fotsalva så att det blir lite balans i tillvaron.

2 gillningar