Kodlås till altan

Nu är det alldeles snart dags för altansäsongen :sunglasses:

I år vill jag gå ifrån från nyckel till kodlås. Sett denna från Yale som jag antar är ersättaren för den gamla varianten från Assa. Är det någon som har en sån eller en annan modell. Några tips eller rekommendationer?

1 gillning

Jag tycker att det är svårt. Jag hade föregångaren till det låset som du visar och var inte nöjd - mest därför att den inte går att fjärrstyrd. Sedan så gav den upp och jag ersatte den med ett annat kodlås som jag inte heller är nöjd med :slight_smile:

Det saknar kod men öppnas via BT koppling till mobilen och en app där. Total miss från min sidan. Man måste kunna öppna låset utan att ha mobilen i närheten

(Secuyou: Hur Smart Lock Altandörr fungerar (Bluetooth Model Access / Security) – Secuyou SE)

Ja den tidigare varianten har väl rätt dåligt rykte!

Jag hade gärna haft någon doorman-liknande på altanen, men vill ju även ha öppning utifrån. :slight_smile:

Ja en snabb googling på gamla modellen från Assa ger inte så starkt kvalitetsintryck. Men den Yale brandade versionen ser ju annorlunda ut. Doorman hade varit perfekt..

Haft föregångaren i många år. Har inte läst recensioner men har inga problem alls. Smidigt att låsa och låsa upp enkelt, tidigare orkade familjen inte och dörren stod ofta olåst över natten. Helt klart hade fjärrstyrt varit att föredra men ändå mycket bättre än nyckel.

Funderar också på en sådan där. Men inte kommit längre än funderat.

Har funderat på det i ett par år också. :rofl:

1 gillning

Jag har den där hemma,
Har fungerat felfritt sedan installation. Bytt batteri en gång och den höll koden i minnet.
Enda nackdelen med låset är skruven som är lite knepigt placerad på baksidan av handtaget. Den är lite bökig att komma åt vid batteribytet.