Kod till Apple-ID via sms?

Jag får helt plötsligt sms med koder till mitt Apple-ID. Det är illavarslande va’? Vad göra?

Byt lösenord på ditt Apple-ID (och gå igenom helvetet med att logga in överallt igen).

1 gillning

Kolla här också: Have I Been Pwned: Check if your email has been compromised in a data breach

1 gillning

Klart. Nu ska man bara traggla sig igenom alla enheter…:grimacing:

Vad betyder det fetstilade? Att det inte lagts ut på någon hemsida?
”Pwned in 3 data breaches and found no pastes (subscribe to search sensitive breaches)”

Kolla om du behöver aktivera Apple Pay igen på enheterna också. Har för mig att man behöver det när man blivit utloggad från sitt Apple-ID.

1 gillning

Precis, det betyder att det inte är någon som lagt ut lösenorden någonstans. Men om man har mail + lösen som varit med i en breach så bör man byta lösenordet ändå.

1 gillning

Apple Pay fungerar…:ok_hand:. När jag en gång loggade ut från iCloud funkade inte AP.

Jag har faktiskt aldrig bytt lösen på mitt SApple ID…:relaxed: så det var dags.

Jag har bytt lösenord och valde logga ut på alla enheter. Det gjorde jag 10:45. Nyss kom två nya sms med koder och ett automatiskt telefonsamtal som ville läsa upp koden.

Det låter ju mysko! Använder du en lösenordshanterare?

Inte utöver nyckelringen. Chattar med Applesupporten nu. Mitt där i ringer den automatiska telefonen och ger mig en ny kod. Nu väntar jag på att senioravdelningen ska ringa. Är det ålderdomshemmet…? :grinning_face_with_smiling_eyes:
Men supporten tyckte också det var märkligt.

“Det låter lite läskigt det här…” Senioren…

Vad har du gjort för illa mot Apple? Du får de mest underliga problem du…

3 gillningar

Du har inget annat Apple-ID det kan handla om med samma telefonnummer registrerat?

1 gillning

99,9 %-ig lösning presenterad av Apple. Den tidigare ägaren till mitt telefonnummer har det kvar som betrott telefonnummer och försöker nu byta lösenord på sitt Apple-ID.

Till saken hör att när detta telefonnummer var nytt för mig fick jag de mest märkliga samtal. Om ni tänker er att man har stora problem i livet så ringde alla typer av instanser mig och sökte denna kvinna, polisen, socialen, sjukvården, bostadsbolaget och sist men inte mins en s.o.s-tjänst som indikerade att någon var i nöd med ett medföljande koordinat.

@Cribe IT-chefer i mina organisationer brukar anse att de mest märkliga tekniska problem uppstår särskilt runt mig… :sunglasses: :laughing:

2 gillningar