Klarna lanserar nu Tap to Pay i 14 europeiska länder där Sverige är ett av dem. Funktionen gör att Klarna-appen fungerar som en kontaktlös plånbok, vi behöver bara hålla mobilen mot terminalen för att betala. Detta möjliggjordes efter att EU har legat på Apple om att de ska öppna upp NFC-funktionen för tredjepartsappar.
Tanken är att ta känslan av smidiga onlineköp och flytta den till butikerna. Eftersom majoriteten av Europas shopping fortfarande sker i fysiska butiker så vill Klarna göra det lika enkelt att handla i butik som på webben. Allt sköts genom Klarna-kortet direkt i appen, där man kan välja att köra som vanligt bankkort eller sätta upp en betalningsplan innan man går till kassan. Lanseringen bygger vidare på Klarnas nya “debit-first” kort som redan har flera miljoner användare. Kortet funkar som ett vanligt betalkort men kan växlas över till kredit i appen vid behov.
Så här aktiverar du funktionen:
Öppna ditt Klarna-kort i appen
Välj om du vill betala direkt eller lägga upp en flexibel plan
Aktivera Tap to Pay
Blippa mobilen i kassan för att betala
Tap to Pay fungerar på både iOS och Android. Stöd för Klarnas kreditkort kommer att läggas till längre fram.
Om jag uppfattat det rätt så krävs det att man skaffar ett Klarnakort (debit). Om man skaffar ett sådant är det inte lättare att lägga till det in Apple Pay och betala via det?
Vad ska fördelen vara att låsa upp telefonen, öppna Klarna-appen och betala via den?
”Lanseringen bygger vidare på Klarnas nya “debit-first” kort som redan har flera miljoner användare. Kortet funkar som ett vanligt betalkort men kan växlas över till kredit i appen vid behov.”
Det smidigaste är ju Apple Pay. Och enda avledningen att böka med appen vid betalning är att man vill dela upp betalningen. Det är min spekulation för att försöka förstå poängen.
Samma här, gillar inte de alls men ibland blir man ju tvungen att betala genom de. Tap to pay är väl för att luren ska välja Klarna kortet först. Känns ju lite omständligt om man vill betala med ett annat kort. Då måste man ju välja kort innan man kommer för nära terminalen.
Nu blev jag nyfiken och lite oroad av dit utlåtande. Som användare av Apple Pay betalar man väl ingen kostnad som privatperson? Förstår att de kanske tar en slant av företaget som implementerar Apple Pay-lösningen, men det gäller väl alla betalalternativ.