Kjell & Co har lanserat en smart hem gateway

Från sajten:
image

I dessa tider när alla vill slippa sina gateways och bryggor hemma så lanserar Kjell & Co en egen gateway. Under varumärket Cleverio ska hemmet bli smartare.

Kjell & Co som ju alla mer eller mindre är bekanta med har nu lanserat en egen gateway för det smarta hemmet. Cleverio SG100 Smart Gateway kommunicerar trådlöst med en del olika sensorer och tillbehör som också börjat säljas i butikerna.

Denna gateway ansluts till ditt wifi-nätverk, 2,4 GHz och styrs via appen Smart Life som finns till både iOS och Android. Gatewayen har stöd för Wi-Fi och Zigbee 3.0 vilket ger en del möjligheter.

Dessa tillbehör har också lanserats:

Rekommenderat pris för Cleverio SG100 Smart Gateway är 499 kronor.

Någon som valt att testa och har ett utlåtande?

Källa: Kjell & Co

Galleri

1 gillning

Kan vi få en standard för formfaktorn på hubbar tack!

Kan vi ta bort alla värdelösa hubbar bara?
Den här är ju bara en zigbee hub som tillför i stortsett noll. Smart life appen kommer inte överleva på sikt.

Bättre köpa en Pi och en zigbee sticka.

2 gillningar

OEM/brandade Tuya-prylar av Intelligent Brands AB.
-Hur öppen/standardiserad är plattformen? HomeKit?
-Stöd (kommande) stöd för Matter?

(Bara jag som tycker hubben ser ut som Mac Studio i profil?)

2 gillningar

Är väl inte riktigt jämförbart, eller hur? :blush:

Nej, inte för 99% av befolkningen.
Men han har en poäng, "inlåsta" hubbar och ekosystem kommer gå en hård död till mötes inom ett par år.

3 gillningar

Ja det är det. OEM brandad pryl som tillför ingenting. Gissar på att den inte ens får stöd för Matter.

Inte om Matter får förväntad utveckling, vad jag förstår.

Inte tillför någonting, well…man kan ju ansluta deras produkter till den. Den tillför väl då samma sak som alla andra tillverkares hubbar gör till deras produkter.

Tuya vet jag får Matter iaf. Brandade Tuya-grejer går in i Tuya-appen, så det går nog att lösa.

Detta är ytterligare en grej utvecklad och tillverkad av Tuya precis som Deltaco, Nedis och mycket annat som Kjell & Co köper in och sätter ett eget märke på.
Det är alltså så att det mesta i Smart Home prylar tillverkas av Tuya och det är endast Tuya som kan erbjuda en API för integration i smarta hemprylar, tyvärr så är det orimligt att man som privatperson ska behöva förlänga ett Trial abbonemang på Tuya IoT för att få sakerna att fungera mer än 1 månad, om man vill slippa att förlänga så kan man betala Tuya 25.000 Dollar per år.... hade jag haft 25.000 dollar till övers så hade jag inte suttit och knåpat ihop ett eget Smart Home utan då hade man köpt ett färdigt system som installeras av experter.