Kartell på tillbehör?

Hur kan Clas och Kjell ta 299kr för en 5 meters HDMI kabel när en med samma prestanda kostar 32,20kr inkl frakt till dörren hos Amazon??
Och det är inte bara HDMi kablar utan nätverkskabel, minneskort och andra tillbehör där de är tokdyra.

Min teori är att elektronik branschen är så hårt pressad på dyra prylar som tv, datorer, mobiler där jag som kund lätt kan jämföra priset själv med prisjakt så de har pratat ihop sig att vara asdyra på tillbehör istället
Det man förlorar på karusellerna tänket…
Har jag rätt?? :thinking:

1 gillning

Ja, det stämmer.
Jobbade hos en datorbutik för många år sen, vi anställda fick handla för inköpspris plus nån procent.
På datorer osv blev det i princip samma pris som till kund men kablar och vissa tillbehör betalade vi bara en bråkdel av priset.

Finns inga karteller men det finns gott om algoritmer som sitter och matchar varandra via Prisjakt i kombinationen med att alla svenska kedjor jobbar med ungefär samma inköpspris och samma kostnader.

Finns otroligt mycket skit på Amazon – där kan man inte vara säker på att AirPods är äkta – ens om de säljs av Amazon.

https://www.reddit.com/r/YouShouldKnow/comments/ifytxk/ysk_that_amazon_has_a_serious_problem_with/

Fast det kan ju inte vara en slump att både Kjell och Clas tar kraftiga överpriser på tillbehör. Priserna är ju snarlika så det är ju uppenbart att de har pratat ihop sig, är det inte en kartell då?

Det här ju ingenting med att göra att det finns fake produkter hos Amazon. 24.se som är stora på tillbehör tar 99kr för samma kabel.

Känns som både Kjell och Clas blåser sina kunder med tillfälliga rabatter på attraktiva prylar och bonus checkar för att sen ta ocker priser för tillbehör, nått man ofta behöver till sitt nya fynd.

Jag tror du behöver betydligt mer bevis om du skall anklaga företag för djupt olagliga förehavanden :slight_smile:

Dessutom har Clas 299-kronorskabel stöd för 16 gbit (HDMI 2.0) medan Kjells bara stödjer 10 gbit (HDMI 1.4) så inte samma kablar.

I grund och botten driver man ju ändå ett företag för att gå med vinst. Ska man då hålla låga marginaler på allt för att vara snäll?

Man få kika runt på priser.

Jag kikade på kjell på en SSD för några månader sedan. Kjell skulle då ha 2 290 kronor för en Samsung T7 på 1TB. Där jag köpte den istället tog dom 1 362 kronor.

Samma med USB-minnen på kjell. 499 kronor på kjell. Dustin tar 199. Samma minne!

Det är väl lite som GeKås. Låga priser på vissa saker för att locka och sedan kostar andra saker mer än vad de gör på Ica Maxi

Det som stör mig är att både Kjell och Clas utnyttjar sin dominerande ställning med ocker priser på tillbehör.

Vill man köpa ett tillbehör i en fysisk butik som ofta den äldre generationen vill så hittar man dessa butiker i de flesta köpcenter och det är där man hamnar.

Sen fattar jag att fysiska butiker ofta har högre priser. Lokal och personal kostar och de behöver gå med vinst fast vi talar om flera hundra procent högre pris än näthandeln.

När jag själv är på Clas och köper skruv, as dyrt det med så känns det smärtsamt att se när gubben framför blir rekommenderad ett USB minne som egentligen kostar en tredjedel på nätet . Extra plågsamt när han blir nöjd att få använda sin bonuscheckarna på 20kr och tror att han gör en bra affär. Han blir ju dubbelblåst.

Hade de haft ockerpriser hade de inte överlevt. Sen säljer de ju inte saker man måste ha för sin överlevnad så man måste ju inte handla där. Sen att de bildat kartell är nog att ta i. Att de håller koll på varandras priser och justerar därefter är ju inte att bilda kartell.

1 gillning

Jag tycker inte alls de har en dominerande ställning. Tvärt om, det är ju den branschen som har störst konkurrens både i fysiska butiker och på nätet. Du har ofta Teknikmagasinet, Webhallen, Elon, mfl bredvid också.

Anledningen att de måste ta några hundralapapr för en kabel som andra kan ta tioor för är ju att dessa butikslokaler är svindyra, och så även personal.

Vidare har ju framförallt Kjell-personalen mycket hög kunskap och det märks att bolaget lägger ner mycket tid och pengar på att utbilda dem i både kunskap och kundvård. Det är inte heller gratis. De säljer aldrig heller på någonting som man inte behöver. Det sparar pengar för den osäkra kunden.

4 gillningar

Det där med kunskap är nog från butik till butik. Sedan säljer dom begagnade prylar som nya ibland. Då menar jag inte bara en öppen kartong. Köpte en 3.5" HDD en gång som hade drifttid + filer på sig redan från start. Annars vet jag att dom brukar vara noga med seriennummer på sånt.

Med det sagt köper jag en hel del på kjell också. Dom har mycket bra att ha prylar och ibland ganska bra pris.

Så du tycker att de ska hålla låga priser vilket innebär att de tjänar mindre pengar? Vet du vad de har för kostnad för personal, hyra, el m.m. Det är inte billigt. Jag respekterar att du vill handla billigt, vem vill inte det. Men resonerar vi som dig så finns det ju snart inga butiker kvar. Det måste ju finnas rim och reson i det hela.
Gubben på Clas Ohlson var förmodligen nöjd. Han kanske inte hade en aning om vad han behövde, frågade, fick råd och bra service och betalade gladerligen för det? Han kanske behövde det omgående, inte visste vad han skulle ha, inte beställt på nätet innan m.m.

Det finns ändå en del fristående handlare som är bra. Upptäckte nyligen Teknikhallen:
Billiga mobilskal, mobilfodral & tillbehör - Teknikhallen.se

De hade ett stort sortiment skal/fodral även till nya lite "udda" märken som till min Motorola Edge 40 Neo. Så sånt gör att man premierar såna handlare och blir kund.
Sajten som heter Teknikdelar har Clas Ohlson nu köpt upp. Så man får se hur priserna blir där framöver?

Batteriexperten är även dem uppköpta av Clas Ohlson.