Kan Qi störa bilnyckel?

Har en ny bil och plötsligt säger bilen att fjärrnyckeln inte hittas. Kan såklart vara något skitfel men funderar på om en Qi-laddare kan störa systemet? Det borde ju inte vara så med tanke på alla billaddare som säljs. Mest nyfiken på om någon vet om själva Qi-tekniken teoretiskt kan störa moderna bilars trådlösa nycklar.

Nej det tror jag inte men ibland händer det på Volvon att den säger så - skulle det vara någon gång som den verkligen inte vill så lägg nyckeln på markerad plats mellan framsäterna.

1 gillning

yepp… På vår modelX gör den det. tog evigheter innan jag kom på det.
De sa bara att nyckeln inte hittas även fast man hade den i fickan.

jag hade qi plattan nedanför mitten armstödet.

1 gillning

Kommer följa både era råd. Dels att lägga nyckel på den där platsen. Men också kolla om jag kopplar bort laddplattan.

Bilden är några veckor gammal. men ringade in där jag hade den förut. Nu ser du sladden dit den går nu.

det fungerade 9 av 10… men ibland var det bara nej nej nej

Screenshot_20201007-235547_Gallery

2 gillningar

Laddplattan skall nog inte ligga för där heller för det är alltså sändaren till nyckeln som är just där :slight_smile:

1 gillning

Cool Mops, eller vad de heter…:smiley:

Min platta är bredvid växelspaken.

1 gillning

Mycket konstigt kan hända med tekniken, vi har nog bara sett början av allt elände. Kommer ihåg Nokia telefonen som fuckade upp BMW´s mjukvara i växellådan.

Problemet är att plattan är precis framför det där området. Tyvärr tyckte jag Volvos var snordyr, så jag köpte en nästan lika dyr på Ali…:rage:

Qi trodde jag hade så kort räckvidds och så vanlig att jag inte ens tänkte tanken när jag köpte laddaren.

Är den CE märkt? :joy::joy:

Volvo’s egen är nog bättre avskärmad skulle jag tro (killgissar). Brodit brukar göra prisvärda och bra saker.

1 gillning

Det är ju en pinsamt bra fråga. Jag som brukar vara väldigt noggrann med sådant har inte tänkt på att kolla…:flushed:

Även om den är betyder det inte att den är då kineserna kopierar allt. :joy::joy:

Exakt, de har ju till och med en märkning som nästan ser ut som CE, men betyder något helt annat.

China Experience. :joy:

China Export tror jag det är.
image

JA, den där var det jag tänkte på. De är ena riktiga skurkar de där…:sunglasses:

Det är baloo… Vi var påväg till stora parken där har jag förmig.

1 gillning

va!?!. Hur… då??

Lösningen är med andra ord att du köper en Volvo original, kör ner till Malmö och så provar vi dem båda på YouTube!