Samtidigts som Apple lyfter fram användarnas säkerhet så gäller det också deras framtida intäkter - stora intäkter.
Jag såg på någon av developer-filmerna från WWDC26 där Apple beskrev hur utvecklarna kan baka in AI-verktygen i sina appar. Och avslutade med att “det bästa är att för er mindre utvecklare som vi älskar är allt detta helt gratis!” De nämnde hur det baserar sig på antal nedladdningar av appen, liknande hur avgifterna på alternativa App-stores utformades. Det vill säga, för större utvecklare så kommer detta att kosta. Apple älskar även sina stora utvecklare och till och med sina konkurrenter så länge de kan ta 15-30% av vad dessa i sin tur debiterar sina kunder för digitala tjänster.
Kanske borde EU vara lite smidigare och tillåta apples monopollösning tills vidare? Men å andra sidan har inte Apple bäddat så bra för sig gentemot EU i den första konflikten under DMA gällande alternativa appstores. Där har ju Apples lösning kallats “malignant compliance”, dvs Apple följer lagens bokstav men slutresultatet har blivit att det inte lönar sig för varken mindre eller större utvecklare att släppa appar via alternativa marknadsplatser.
Positionerna är låsta:
"Instead of trying to find a suitable compliance solution, Apple simply made a request to the European Commission to be exempted from their interoperability obligations under the DMA - and this for at least 18 months. That's not an option," Regnier said. Reuters
Det borde ju vara så att företagen har lättare för och tjänar mer på att tjafset kommer i efterhand när beteende och kundförväntan redan har satt sig En dålig liknelse kanske men det hade ju varit intressant om man betedde sig så i sportvärlden - spela matchen först, så kommer vi överrens om reglerna när slutsignalen går
Ingen av iPhone 16 modellerna får nya Siri, inte heller de billigare iPhone 17 modellerna heller. Är väl troligen först med iPhone 18 serien det rullas ut för fullt. Trist med EU, men det brukar väl bli någon kompromiss förr eller senare.
Just nu får det nog marginell påverkan, men den att kommer växa. Vi kommer alla anse att det är självklart att ha en AI-assistent i luren som sköter både automatiska och tillsagda uppgifter. Om Apple hamnar efter på det i Europa kommer konsumenter att välja bort Apple successivt.
Det förutsätter ju att alternativet har löst samma problem som Apple har med DMA. Är Google mer benägna att öppna upp så pass djup integration i Android. Eller är det en icke-fråga då Android är helt öppet för integration? Känner mig dåligt påläst här. @pao kanske har svaret. Men jag uppfattade det som att Apple går betydligt djupare i sin integration än vad som är möjligt i Android idag.
Så är det men Google Gemini går ju att köra på IOS idag. Dvs även om Alphabet är gatekeeper enligt DMA så är det för vissa tjänster typ Search men inte Android. Android är ju öppet för sidoladdning och på Samsung Galaxy mobiler har man ju det plus Galaxy store och Google Play.
Gemini är en tjänst som även finns till IOS medan Siri AI är en system agent som typ din egen personliga assistent
Apple har ju antingen trott att EU skulle ge dem frikort eller helt enkelt struntat i DMA när de utvecklade Siri AI och sedan hoppas på frikort eller någon lösning
Jag är för öppenhet men här är frågan om inte EUs DMA gör att det blir lite tokigt
Att jag inte kan få Siri AI till min iPhone Air är ju trist. Fast jag kommer nog inte direkt att lida någon större skada av det.
Däremot ser jag allvarligare på att all apputveckling till iOS nu måste ske utanför Europa. Det kan få mer reella konsekvenser för människor vars jobb riskerar att försvinna.
Apple är en sk. Gatekeeper och omfattas därmed av EU-reglering, Omni refererar till det som "Konflikten handlar om att EU vill ge konkurrerande AI-tjänster samma tillgång till användardata som Siri, något Apple säger blankt nej till. "
Apple försvarar med näbbar och klor sin ställning. Därav deras konsumentvädjande och skickligt retoriskt vinklade kommunikation. De har även tagit iPhone mirroring, live translation med AirPods och "location-based features i Maps" som gisslan, trots att de inte behöver det.
En del konsumenter stödjer Apple och andra ser med vilken kraft Apple söker försvara sitt monopol.