Jony Ive och Apple oense – slutar jobba med varandra

Från sajten:
image

Jony Ive och Apple förlänger inte kontraktet med varandra och därmed slutar en designepok hos Apple.

Det har berättats att Jonathan “Jony” Ive var på väg att bli uppsagd som så många andra när Steve Jobs kom tillbaka till företaget i slutet av 90-talet. Han stod bakom Twentieth Anniversary Macintosh som var en udda fågel i det krisande företaget.

Men Steve Jobs såg något som ingen annan hade gjort på Apple. En resurs man inte hade kunnat använda till sin fulla potential.

Resten är så att säga historia där Apple bland annat genom sin industridesign visade teknikvärlden var skåpet skulle stå.

Lämnade som anställd

2019 var första kapitlet dock över och Ive lämnade Apple efter att han kände att produkttänket prioriterades ner i ledningsrummen. Där hade ekonomer och ingenjörer allt mer dominerat. Självaste Tim Cook var en av dem. Apple Watch-lanseringen ses som ett defnierande ögonblick där Ive var missnöjd att klockan inte fokuserade på design och utseende.

Däremot tog han sig ann Apple som första och största kund. Kontraktet var värt 100 miljoner. Men Apple skulle samtidigt ha vetorätt på alla kunder så att han inte tog sig an någon konkurrent. Bland annat har Ive hjälpt till med nya iMac 24.

Bye bye Apple

Nu när det var dags att förnya det kontraktet verkar man ha bestämt sig från båda hållen att säga hej då. Från Apple håll sägs det att man var missnöjd med att Ives företag LoveFrom rekryterade anställda från just Apple. Men också att vissa frågsatt den stora prislappen på tjänsterna Ive sägs vara missnöjd att han inte kunnat jobba med vilka klienter han velat.

Äldre bonusklipp nedan

Via: Macrumors.

Han satte verkligen Apple på kartan när det gäller design men dom sista åren där var han nog inte den bästa att leda designteamet.
Design före funktion kändes det som.
Hela den här dealen med Apple och Jony har ju varit väldigt luddig och svårt att veta vad han gjort egentligen.

Äntligen. Utseende före användbarhet var ingen bra kombination. Allt skulle bara bli plattare så åt he...e med batteritid etc.

Jag tror det är farligt att applicera saker man själv inte gillar på enskilda parametrar så här - det är lätt att bli besviken när ingen förändring sedan sker.

Att rekrytera rätt personer är en utmaning, att avveckla duktiga medarbetare i rätt tid är en konstform.

Men en sak slog mig, är det någon som sett hur hans planer för AW såg ut?

Om du har tillgång till WSJ så har du en bra artikel hos dem.

Annars har du en sammanfattning hos MacRumors.

Med tanke på att lanseringen av första Apple Watch var omständlig och fokus på design och mode där återförsäljarna tex inte kunde sälja klockan till en början då de inte ansågs ha tillräckligt kompetens att erbjuda en "upplevelsebaserad" köpprocess där armband skulle provas ut etc, men att detta snabbt ändrades i kommande lanseringar, så skulle jag säga att Ive hade mer fel än rätt när det kom till vilken produktkategori Apple Watch passade in i.

3 gillningar

jag som trodde design före funktion var någon Apple användare gillade?....

1 gillning

Till en viss gräns.:wink:

Nej, design med funktion :wink:

3 gillningar

:man_shrugging:

5 gillningar

Helt ärligt tror jag inte Jony Ive var så inblandad i att sätta dit en kontakt på en mus där designen sattes många år tidigare. Det är det jag menar med att det sällan är en person vars frånfälle man kan hoppas på.

Även solen har sina fläckar

1 gillning

Känns som man varit nere på botten och vänt när det gäller design före funktion. Överhettade, tunna MacBooks med värdelösa tangentbord och krav på dongel för allt är ju på väg bort.

4 gillningar

sanna ord :heart:

1 gillning

Intressant. Jag tycker det känns ganska klart att Ive här var ute och cyklade. Känns som ett friskhetstecken att han sakta fasats ut.

2 gillningar

Var nog rätt logiskt. Det var Jony Ive i kombination med Steve Jobs som han kom till sin rätt. Men nu är det tid att gå vidare.

Å andra sidan så laddade den väl snabbt. Ungefär som Apple Pencil? Så att det räckte med kort tid för att kunna använda den igen?

Även om jag inte heller förstår placeringen

1 gillning

allas favorit mus (logitech anywhere) har laddporten fram... och usbc.
Det är inte så det förstör estiken supermycket.

aja, de hade lite otur när de gjorde så..

1 gillning

5 minuter ger en hel dag. Folk verkar ha svårt att förstå det. Sen om man använt musen så förstår man också att det aldrig är problem med laddningen.

1 gillning

Inte så mycket estestik att förstöra på den. :grin:

På magic mouse är det tvärtom. Inte så mycket användbarhet men mycket estetik.

1 gillning