John Dahl Tomasson blir Sveriges nya förbundskapten

Återstår att se om han lyckas bättre med Sverige än han gjorde med Blackburn.

Inser att jag vet ganska lite om honom. Vad säger MFF-gänget här om tiden där?

Vågade ingen svensk tränare ta vid? Eller kräver de för mycket?

Olof Mellberg tackade nej, eller om det var tvärt om. Sprack på löneanspråken enligt det officiella.

JDT är typiskt dansk. Inte rädd för att säga vad han tycker och tänker. Lindar inte in ämnen i bomull utan säger som det är.

I Malmö var han inte rädd för att plocka upp unga spelare.

Han var inte heller rädd för att bänka gamla legender.

Tror det kan bli precis vad Sverige behöver. Jag kommer i alla fall att följa landslaget närmare nu än vad jag gjorde innan.

4 gillningar

Det här gör mig orolig.

Kim Källström, förbundets fotbollschef
– Jon har en filosofi där han gärna vill spela bollen framåt och attackera målet. Han vill skapa målchanser och spela en offensiv fotboll, men också ett offensivt försvarsspel där vi vågar kliva upp och pressa motståndaren om vi kan det.

Landslagsfotboll är något annat än klubbfotboll och Sverige är Sverige. Ska det fungera krävs det extremt mycket av spelarna och av tränaren. Har vi de spelarna?

Han försökte göra det där med Blackburn också och vi sjönk som en sten i tabellen. Nya tränaren har insett att det är viktigt att sätta ett fungerande försvarsspel först.

Helt ärligt vet jag inte hur Sveriges bästa elva skulle se ut. Däremot känns ju anfallet, det offensiva, bättre än på länge. Isak, Elanga och Kulusevski måste väl vara det bästa vi haft på många år? Frågan är om inte det blir ännu klokare att bygga strategin på att säkra försvaret då efter som dessa tre alltid kan bidra till mil?

Nja, nu tycker jag du brer på lite väl mycket. De har ju inte direkt visat framfötterna i landslaget sett till prestation. Sen att kanske Elanga och Dejan kanske har potential är ju en annan sak. Isak, njae han är för skadebenägen, så han är inget att luta sig mot riktigt.

Ser du någon uppställning som varit bättre på senare år, typ 10? Zlatan var som enskild spelare bättre såklart, men laget funkade ganska hackigt med honom.

Typ 2012 hade vi väl det bästa landslaget på många år. Kolla bara vilka spelare vi hade då. Och den stora skillnaden, vi hade Zlatan i toppform.

image

1 gillning

Och går vi tillbaka ytterligare tio år i tiden, så är det konstigt att vi inte vann nånting i VM med den trupp vi hade då.

Nr Namn Position
1 Magnus Hedman Målvakt
12 Magnus Kihlstedt Målvakt
23 Andreas Isaksson Målvakt
2 Olof Mellberg Back
3 Patrik Andersson Back
4 Johan Mjällby Back
5 Michael Svensson Back
13 Tomas Antonelius Back
14 Erik Edman Back
15 Andreas Jakobsson Back
16 Teddy Lucic Back
6 Tobias Linderoth Mittfältare
7 Niclas Alexandersson Mittfältare
8 Anders Svensson Mittfältare
9 Fredrik Ljungberg Mittfältare
17 Magnus Svensson Mittfältare
18 Mattias Jonson Mittfältare
19 Pontus Farnerud Mittfältare
20 Daniel Andersson Mittfältare
10 Marcus Allbäck Forward
11 Henrik Larsson Forward
21 Zlatan Ibrahimović Forward
22 Andreas Andersson Forward

Alltid bättre med Blackburn-spelare i laget.

Snabbspolat första halvlek i Landskampen. Jösses vad naivt det såg ut. Eller missar jag något?

Om landslaget på allvar tror att de kan spela en rolig, offensiv fotboll med stor bollkontroll kan det här bli en smärtsam resa.

En repris på Erik Hamrén.

Det funkade ju någotsånär när vi hade Zlatan och kunde köra långa bollar på honom hela tiden, men nu när vi bara har ett gäng spelare som knappt skulle platsa i Blackburns reservlag, så går det inte. Vi behöver spela mer som ett lag.

1 gillning

Exakt. Även han i grunden enkelt okej tränare men SvFF hade ju helt galna direktiv till honom, även om de aldrig erkände det. Samma nu. Lagerbäck sa ju i studion att det är tränare som bestämmer spelet. Men han var ju inne på SvFF:s roll. Och det är ju utan tvekan så att beställningen till Hamrén var att spela offensivt och roligt... Samma som nu..?

”Spela som Bajen!”

Vad tror ni mot Albanien? Vi borde ju vinna, men sitter och är orolig..:grimacing: