Jabra Elite 7 Pro är nära perfektion

Från sajten:
image

Jabra har varit med i hörlursbranschen ett bra tag och nu har de släppt en helt ny serie hörlurar och vi tar idag en titt på Jabra Elite 7 Pro.

En mindre design

Vi har använt både Elite Active 75t och Elite 85t sedan tidigare och en sak som alltid har stört oss lite är att fodralet har varit lite onödigt stort. När vi öppnade förpackningen till Elite 7 Pro så fick vi en glad överraskning och det var att fodralet äntligen har krympt. Det är dock inte det enda som har krympt utan även själva hörlurarna har gått ned i storlek (16 procent för att vara exakt) och blivit mer slimmade så de inte sticker ut lika mycket från öronen. I övrigt så är det samma klassiska Jabra-design som vi är vana vid.

Elite 7 och 75T

En efterlängtad funktion är äntligen här

Jabra Elite 7 Pro använder sig av Bluetooth 5.2 och nu är vi inte längre beroende av högra hörluren. Med alla Jabras tidigare True Wireless-hörlurar så har högra hörluren alltid varit “master” och skickat information vidare till vänstra hörluren. Det betyder att vi aldrig har kunnat ha enbart vänstra hörluren i örat utan antingen båda eller bara högra. Nu är detta ett minne blott och vi kan välja att ha enbart vänstra hörluren i örat.

En ljudbild som faller oss i smaken

Vi gillade verkligen ljudbilden i Jabra Elite Active 75t, det var en kaxig bas som fick örongången att skaka loss ordentligt men denna bas drogs till vår besvikelse ned en hel del med Jabra Elite 85t. Men nu med Jabra Elite 7 Pro har basen återvänt från de döda och det är vi tacksamma för. I övrigt så tycker vi att det bjuds på ett välbalanserat ljud och det låter bra både om vi lyssnar på lägre volymer och högre volymer. I Jabras egna app har vi även möjlighet att göra ljudet mer anpassat för just oss tack vare den inbyggda equalizern. Brusreduceringen skulle vi säga är mer eller mindre densamma som i tidigare modeller. Den gör att bra jobb med att få bort skrammel från tunnelbanan och lyckas även dämpa trafik och annat med bra resultat. Vill du inte missa utrop på tunnelbanan så har vi även HearThrough som förstärker ljudet runt oss samtidigt som vi kan lyssna på musik eller en podd.

Skräddarsy hörlurarna i Jabras app

Precis som med Jabras tidigare hörlurar så paras hörlurarna med fördel i Jabra-appen första gången. Det första vi behövde göra när hörlurarna var parade var att uppdatera dem. Detta är en process som tar cirka 35-40 minuter så se till att göra detta innan du skall bege dig ut och lyssna. Vi kan nog tycka att denna uppdateringsprocess skall ses över för det är alldeles för lång tid för att uppdatera ett par hörlurar. Väl inne i appen sen så är det fullmatat med funktioner där vi bland annat kan justera equalizern, vi kan ställa in hur hörlurarna skall agera vid samtal och när vi lyssnar på musik, samt hur kraftfull ANC’n skall vara.

Att ta samtal i dem

Jabra har alltid varit duktiga på att ha bra samtalskvalité i sina hörlurar och Elite 7 Pro är inget undantag. Nytt i dessa är något som Jabra kallar Jabra MultiSensor Voice ™-teknik. I varje hörlur hittar vi fyra mikrofoner samt en röstsvarssensor (VPU) så om det blåser ute när vi tar ett samtal så aktiveras sensorerna och filtrerar då bort en hel del av bruset som uppstår. Detta görs via benledningsteknik som överför vår röst från vibrationer i käkbenet. Så hur fungerar det i praktiken då? Faktiskt väldigt bra. Vi har ringt flera samtal ute på stan när höstvinden har smekt oss i ansiktet och mottagaren har hört oss bra. Även utan vind så har vi inte fått några klagomål utan det har varit en fin kvalité rakt igenom.

### FÖRDELAR
  • Bra passform
  • Välbalanserat ljud
  • Bra mikrofoner vid samtal

NACKDELAR

  • Tar lång tid att uppdatera dem
  • Att vara ansluten till två enheter samtidigt går inte ännu (kommer januari 2022)

DETALJER

Tillverkare: Jabra
Produkt: Jabra Elite 7 Pro
Typ av hörlur: True Wireless, in-ear
Batteritid: Upp till 8 timmar, 30 timmar med laddningsfodralet
Pris: 2 190 kronor

SAMMANFATTNING

Jabra Elite 7 Pro är en ny favorit på redaktionen då de har en passform som känns som gjorda för våra öron. Vi kan ha dem i öronen i timmar utan att känna obehag eller få ont. Att Jabra äntligen låter oss ha enbart vänster hörlur i örat är något vi har efterfrågat länge, så tack för att detta nu är löst. Även ljudet är välbalanserat och alldeles lagom med bas och att ta samtal i dessa fungerar helt utan problem. Jabra har även en välbyggd app där vi kan skräddarsy hörlurarna för att göra upplevelsen ännu bättre. Det som Jabra dock behöver jobba på är att uppdateringar av hörlurarna tar på tok för lång tid. Under januari 2022 kommer även en uppdatering så vi kan ansluta hörlurarna till två enheter samtidigt och det var lite tråkigt att detta inte fanns vid release. Men på det stora hela så är detta ett par riktigt bra hörlurar som vi verkligen kan rekommendera.

2 gillningar

Eftersom jag hörde ert positiva omdöme på podden, och även har läst gott om dessa, så köpte jag ett par. De åker tillbaka till butik.
Maken till “medhörning” av allt man gör är fruktansvärd! Ungefär som när mina Airpods Pro var som värst (jag fick de utbytta på garanti).
Jag hör mina egna andetag, mina nackmuskler när jag rör huvudet, mina fotsteg när jag går omkring, och typ allt annat som rör vid min kropp samtidigt som dessa sitter i.
Kanske är ni utrustade med hörselgångar som inte alls ger samma resonans, men för mig innebär det huvudvärk efter 5 minuter.
Jag vet att jag har ovanligt stora hörselgångar, behöver alltid köra på största pluggarna, och det tog ett tag innan ANC:funktionen accepterade att de satt bra.

Snabbomdöme:
Plus

  • Micken fungerar bra. Har dock inte hårdtestat i vind etc.
  • Man kan initiera firmwareuppdatering manuellt.
  • Snygg förpackning.

Minus

  • Bland den sämsta ANC:n jag varit med om.
  • Extremt mycket medhörning/resonans från resten av kroppen, som t ex när man går, springer, andas, vrider huvudet, skriver på tangentbordet osv.
  • Appen är inte speciellt intiutiv. Ofta under meckandet som jag inte hittade rätt inställning.
  • Sätta i och ta ut dem ur öronen är inte helt smidigt. Svårt att få dem att sitta bra, och det är lätt att man kommer åt knapparna t ex.

Ljud och mick klarade jag inte av att testa speciellt mycket (omöjligt med den medhörningen jag hade), det jag hörde lät okej men inte fantastiskt som många andra resencenter menar på.

Kanske är det så att detta ex var defekt på något sätt, men som det är nu håller jag mig till mina Airpods Pro, som trots allt är de bästa ANC inear-lurarna jag har haft (med tre byten på garanti ska tilläggas).

1 gillning

Brukar du ha det problemet med denna typen av lurar?

Nej, inte när de funkar som de ska.

Detta problem uppstår över tiden med mina AirPods Pro, jag misstänker att det sakta men säkert kommer in smuts i senorerna. Därför blev jag väldigt besviken över Jabra som hade det från fabrik – Och fruktansvärt tydligt dessutom! :crazy_face:

Jag har precis fått tillbaka mina Airpods Pro på förlängd garanti, och nu är alt som det ska. Tyst, ingen medhörning/resonans och perfekt ljud! Jag är tacksam för att Apple har förstått problemet och har förlängt garantin på dessa!
(Här är en tråd som beskriver fenomenet: Hearing the “thump” of my own walking while wearing new AirPods Pro | MacRumors Forums)

LIte off topic (tråden är ju om Jabra), men relaterat iallafall. :slight_smile:

Av ren nyfikenhet. Är problemet på både dina AirPods Pro och Jabra lurarna kopplat till ANC? Försvinner det ifall man stänger av ANC?

Det är definitivt kopplat till ANC.
I övrigt uppstår ju “normal” resonans som med vilken gammal in ear-lur som helst, men det har beror ju på fysiska förehavanden.
Med nya Apple Airpods Pro i öronen och ANC påslaget så går det knappt att höra sina egna steg.

Jag är totalt ointresserad av att använda ANC, eftersom jag använder öppna lurar när jag är ute och går eller springer. Dvs. ifall jag har ett par AirPods Pros eller Jabra och får de problem du beskriver så bör det bara vara att stänga av ANC så är problemet borta?

Antagligen, men få finns ju heller ingen anledning att köpa ANC-lurar.

De flesta true wireless av dyrare snitt är ANC. Jag skulle använda dem främst för telefon, teamsmöten och när jag ibland lyssnar på ljudböcker/musik i bullrig miljö.

Köpte också ett par i går och upplever liknande problem. Väldigt otrevligt att ha dessa i när man går, då varje fotsteg förstärks i örat.

Frågan är om lurarna är defekta eller om det bara är vissa som får detta problem? Har inte sett att det tagits upp i de recensioner jag läst, vilket rimligen beror på att inte alla upplever detta problem. Har testat alla storlekar på pluggarna utan att det hjälpt och enligt testet i Jabra-appen sitter alla storlekar bra.

Apple hade ju liknade problem med sina pro , ja fick nya , tror även @Sevis fick nya

1 gillning

Yes fick nya, men är samma skit med den nya nu :rofl:

1 gillning

Neee … haha mina håller än iaf , klick klack klick klack … haha sicke ljud de va då !!!..

1 gillning

Apple AirPods Pro har alltså samma problem, men bara på vissa exemplar och eventuellt att det kommer efter en viss tids användande?

Frågan är hur det ligger till med dessa Jabra-lurar? Är det fel på mitt exemplar av dessa lurar eller det bara en olycklig kombination med vissa öron som ger dessa problem?

Då jag har en Windows-PC på jobbet behöver jag något som fungerar smidigt i en blandmiljö av Mac, iPhone och Windows.

Ja fick den infon att om man hade hörlurar som var tillverkade mellan ?-? Så kunde man skicka in , antingen blev dom utbytta el så servade dom dom

Apple Airpods Pro har mycket riktigt samma problem, men det kommer efter ett halvårs användning. Inte när man plockat upp dem från kartongen!

Ska få mitt fjärde eller om det är femte par utbytta på garanti nu…

Lämnade till slut tillbaka mina Jabra Elite 7 Pro. Hade Teams-möte i går och blev väldigt distraherad så fort jag sa något och hörde ljudet av mina egna käkar.

Frågan är vad man ska ha istället? :thinking:

Jag har som sagt testat sjukt många in ear-lurar, och det enda som funkar är Airpods Pro. Med den förevändningen att de ska vara nya.
Nu senast var det bara min högra lur som var defekt, kanske har Apple kommit på något…?