iPhone X klarar sig lika bra på land som i vattnet

Från sajten:
https://teknikveckan.com/apple/iphone-x-klarar-sig-lika-bra-pa-land-som-i-vattnet/

Brad Beech trodde han var 10 000 kronor fattigare då han råkade tappa sin iPhone X i en sjö i Storbritannien, men två dagar senare fick han ett samtal.

Två dagar senare såg ett gäng dykare en iPhone X vila på en sanddyna på botten av sjön och direkt när de vidrörde telefonen så aktiverades skärmen. Telefonen visade då att ägaren Brad hade ett missat samtal från sin farfar så det verkade även finnas mottagning på botten av sjön. iPhone X kom utrustad med en IP67-klassificering vilket betyder att telefonen kan vara en meter under vatten i upp till 30 minuter, men Apple ser ut att ha tagit höjd för mer än så.

Via Cult Of Mac

Är inte den här historien lite suspekt? För det första har vi att den skulle hållit tätt på botten av en sjö i 2 dygn. Nu vet jag inte exakt hur djupt det var, men oavsett, bara den delen av historien är aningens misstänkt. Nu tror jag visserligen att IP67-klassade telefoner faktiskt håller bättre än de lovar, men ganska djupt i 2 dygn låter lite väl bra för att vara sant. Men okej, vi säger att det stämmer, då kommer vi till det här med mottagningen under vatten. Radiosignaler färdas extremt dåligt under vatten. Att telefonen skulle ta emot ett samtal på låt säga 10 meters djup låter tveksamt i mina öron, men nån bättre bevandrad när det gäller radiosignaler i vatten får gärna upplysa mig om det är realistiskt.

Lite mer ang radiosignaler och vatten: Does cellular data work underwater? - Quora

De lös väl bara … ( blinkade) , Ja har provat FaceTime under vatten ( 1 dm djup ) funkar kalas !!

Vilken härlig liten historia :slight_smile:

Mmm... Men om du ser det andra svaret i Quora-frågan som du själv länkade till så görs ett försök att förklara ”Skin depth”, alltså hur långt elektromagnetiska vågor kan penetrera genom olika material. Det beror på materialets egenskaper, bland annat konduktiviteten, hur bra materialet leder elektrisk ström. Där finns en bruten länk för att förklara mattematiken som ska gå till denna pdf: https://physicspages.com/pdf/Griffiths%20EM/Griffiths%20Problems%2009.19a-b.pdf

Där jämförs ”Skin depth” mellan vatten och metall.

För en ”typisk” metall (hög konduktivitet) kan EM-vågor penetrera cirka 1,26 x 10E-8 meter (0,0000126 millimeter)

För helt rent dejoniserat vatten (låg konduktivitet) är ”skin depth” 8635 meter. Det kan alltså i praktiken nästan räknas som transparent, liksom luft.

Man behöver alltså veta konduktiviteten i den där sjön i videon för att veta att de ljuger när de påstår att telefonen registrerat ett missat samtal. Men det är inte osannolikt att det kan ske på 3-4 meters djup som de säger att de fann telefonen på.

Om du inte är övertygad, tänk så här: Vanligt ljus är också helt vanliga elektromagnetiska vågor, men med mycket högre frekvens än mobilkommunikation. Ju högre frekvens, desto kortare sträcka tar sig EM-strålning genom olika material. Sedan spelar radiosändarens effekt in också. Men man kan förenkla och säga att om en ljusstråle når ett visst djup, då kan också radiovågorna nå så långt.

2 gillningar