iPhone SE (3:e generationen) eller iPhone 12 mini

Kollar lite löst på begagnad telefon och står mellan dessa.

Kör Android privat men har en SE2 på jobbet och gillar den skarpt pga enkelheten, dock ger inte hastigheten en rättvisande bild med företagsportal och kryptering.

Det som tippat över till andra sidan är att min Nothing 1 börjat bli lite laggig och seg redan, sen får dom aldrig riktigt ordning på mjukvaran samtidigt som jobbluren nu fyller 4 år och fungerar lika bra nu som när den va ny.

Men har lite svårt att väga fördelar och nackdelar med båda.

Formfaktorn är bra på bägge, SE3 har touch ID vilket är en stor fördel när man har den på styret på hojen och bara ska stanna till och kolla en karta men 12 mini har en ljusstarkare skärm. På pappret har SE3 snabbade chip men tvivlar på att det egentligen spelar nån roll.

Baserat på SE1 så lär SE3 supportas med uppdateringar längre än 12 och har en mindre ömtålig design.

Jag kör inte så hårt med mina telefoner, använder dom till mycket foton när jag är iväg, ringa och kartor när jag är i skog och mark.

12 har bättre IP-klassning än SE3 men båda tål på pappret nedsänkning i vatten och borde överleva ösregn på en MC-styre.

Tror den mindre avancerade optiken i SE3 kommer överleva vibrationerna bättre, men det är bara spekulation från mig.

Priserna begagnade är nästan exakt samma, är det värt att köpa SE3 för att den är nyare, om man planerar att behålla telefonen typ för evigt?

Nu är jag kanske inte rätt person att svara. Men vad jag kan se så underhåller Apple sina mobiler i 6 år med IOS. Då 12 mini är 4 år gammal så får den inga nya IOS om två år. Hur snabb den är under dessa år vet jag inte. SE3 är ju nyare men har tråkigare design. Men då du skriver att du vill behålla den så länge du kan så (fastän det bär mig emot) skriva SE3. Men nu är jag långt ifrån ett Apple fan :blush:

Är inte ett Apple fan heller egentligen men hatar strul och att byta lur mer än iOS. Har kört Android hela livet annars men sett hur polarna har sina Iphone i 5-10 år utan några problem medan jag skulle vait glad om Bank-id fungera efter 4 år...

Kollar även lite på Nokia och Fairphone men är rädd att Nokia lovar mer än dom håller och fairphone är jag sjukt imponerad av konceptet men value for money är sådär.

Körde en Iphone 6 jag hade liggande hemma i en vecka för att känna på iOS i verkligheten, den är 10 år men fortfarande fungerade både bank-id (till maj) och bankappen, snapchat messenger m.m, och det var inte ens oanvändbart slö och där förstärktes mitt case igen. Plus att formfaktorn är grym på den.

Bankid kräver Android 7 som kom för 8 år sen, 2016.

Eller iPhone 7 om det gäller iOS, alltså 8 år också från och med maj.

1 gillning

iPhone 12 Mini och iPhone SE 3 har väl inte den bästa batteritiden.
Tror en Google Pixel 7a kan vara ett bra val. De brukar ha kampanjer ibland då man kan få dem till ett bra pris.
Även lång mjukvarusupport.