iPhone: AppleCare / försäkring via mobilabonnemang / drulleförsäkring?

Har en ny iPhone 14 Pro. Även fast jag aldrig tidigare tappat en telefon, blir jag lite orolig pga 1) har numera ett litet barn hemma, som inte är lika försiktig som mig själv (att hen är tillsagd att inte röra mig telefon verkar hen skita i), och 2) telefonen blir dyrare och dyrare varje år pga vår sketna krona.

Vad gör ni andra om man vill försäkra sig lite mot oavsiktliga skador, tänker främst på repor på skärmen kanske? Har nog lite OCD och vill ha en perfekt skärm, och vill inte heller ha ett fult skärmskydd. Men skydd mot andra skador är självklart också bra.

  • Har Halebop, och de erbjuder nån försäkring för 149 kr / månad. Verkar som den täcker nästan allting, och med låg självrisk.
  • Som Apple-nörd tittar jag först mot AppleCare. 2600 kr för 2 år, men att 24 mån inkluderas hjälper föga eftersom jag alltid köper ny telefon varje höst. Har lite svårt att förstå hur försäkringen skiljer sig mot Halebops, speciellt för skärmskador som jag är mest intresserad av.
  • Drulle. Har ingen just nu och tycker försäkringsbolagens (har if) listor är väldigt omständiga att läsa igenom.

Jag kör Telenor Trygg försäkring för 129kr, är mest för att jag ska kunna byta upp mig till nästa iPhone med Change även om mobilen ser ut att blivit överkörd av en pansarvagn.

Innan brukade jag köpa till AppleCare+, fast tycker att det blivit för dyrt, speciellt om man bara ska ha mobilen i ett år. AppleCare+ täcker inte stöld eller förlust vilket Telenor och hemförsäkring gör.

Du skulle ju kunna ringa till ditt försäkringsbolag och höra efter, generellt brukar hemförsäkring bli billigare än speciall försäkringar på varje produkt, om priset är viktigt för dig.

1 gillning

Köpte AppleCare+ till mina barns telefon.

Var både bra och dålig deal. Äldre barnet lyckas krossa alla kamera linser, då var det smidigt att få en ny mobil dagen efter och sen skicka tillbaka den gamla. Man kan ju inte vara utan mobil i 24h. :wink:

Yngre barnet tappade mobilen mitt i en åkattraktion, trots letade hittades den aldrig. Där hjälpte AppleCare+ inte alls. Hemförsäkring täckte ca halva kostnaden för en ny mobil.

1 gillning

Rekommenderar också den om man har Telenor Change. Fick en djup repa på en iPhone precis innan byte ett år och då sa de först att jag måste betala för byte av skärmen. Sedan såg de att jag hade försäkringen och då var det fritt fram att byta utan reparation.

2 gillningar

Förlitar mig på drulleförsäkringen i min hemförsäkring om olyckan skulle vara framme. Har tack och lov aldrig behövt använda hittills.

Visst, det är en drastisk värdeminskning efter ett halvår, men operatörernas försäkringar är inte heller gratis precis.

Sparat mycket pengar på att skippa både skal och extra försäkring till mina iPhones sedan 2008.

3 gillningar

Jag kör också drulle/allriskförsäkring

Visserligen självrisk och värdeminskning men jag tycker att det är bättre med en generell försäkring trots allt

1 gillning

Jag köper alltid AppleCare+ till min iPhone. Byter oxå till nya modellen varje höst.

Ringer in till Apple och säger upp mitt AppleCare+ årligen och får tillbaka hälften av pengarna (dvs 1 år av försäkringen).
Tycker det funkar förträffligt! Så man behöver inte behålla den 2 år.

5 gillningar

Whaat? Är det här något som officiellt erbjuds? Eller måste man fråga snällt och hoppas på det bästa?

Nädå, detta är inga hemligheter. Detta erbjuds av Apple. Bara säga till. Utbetalas på ett par dagar.

(Har hänt att jag väntat med att säga upp AppleCare+ tills jag sålt min telefon, för att erbjuda köparen av min gamla iPhone att ta över/köpa resterande AppleCare+, men hittills har ingen nappat på det)

2 gillningar

Om du säger upp din AppleCare-plan mer än 30 dagar efter inköpet får du en återbetalning utifrån en procentuell beräkning av hur mycket tid som återstår av planen, minus värdet för eventuella tjänster som redan har tillhandahållits.

Säga upp eller ändra betalningsmetoden för din AppleCare-plan - Apple-support (SE)

2 gillningar

Ajaj, där har man losat några tusen genom tiderna. Bra att veta nu.

Jag är trebarnsfar. Jag rekommenderar ett fodral från Utterbox. Mina telefoner har åkt i golvet flera gånger utan en skråma.

Det här är enligt svensk lag. Bra att känna till när det gäller försäkringar!

4 gillningar