iPhone appar - för en gröngöling

2017 hade jag och sambon fjällvandrat, hade en dag att slå ihjäl i Kiruna. Kollade på google maps var tågstationen ligger då stan byggs om. "jojo, den ligger kvar på samma ställe som förut, bra". När vi börjar gå ner mot stationen 20 minuter innan avgång med nattåget så ser jag när vi närmar oss stationen att det är byggstängsel runt om och stationsbyggnaden bara är ett tegelskal med tak!
Då utbröt paniken, var f*n ligger stationen? Jo typ 2-3 kilometer längre bort. Sambon kastade sig ut i vägen och stoppade en bil, kvinnan ville först inte köra oss men vi mutade henne med 200kr så då gick det an.
När vi väl kom fram till stationen och klev på tåget ropade de ut att tåget var tvunget att stå kvar på stationen en timme till...

I kartor låg stationen rätt. Därav används kartor sedan dess :sweat_smile:

4 gillningar

Ja, Waze är överlägset bäst i bilen. Dessutom har den bra polisvarningar och är snabb på att omdirigera rutten om den märker att det blir kö någonstans. Sen är gränssnittet i Carplayläget väldigt trevligt. Också ganska bra på att uppdatera estimerad ankomsttid, brukar stämma på minuten för mig.

1 gillning

Jag har gått tvärt om. Kört Fantastical, Tasks etc men gått tillbaka till de inbyggda allt eftersom dom kommit ifatt feature-mässigt. Generellt sätt är ju de inbyggda apparna sällan i framkant utan plockar smarta features från konkurrenter och blir ofta såklart mer integrerade i systemet.

Har svårast för den integrerade Anteckningar eftersom den har så usla exportmöjligheter.

Som alltid intressant hur olika krav och use case vi alla har. Jag älskar Anteckningar för det är så okomplicerat och bara synkar allt direkt rakt över mina devices. Då och då har jag tänkt skapa mer avancerade flöden och provat någon annan lösning men alltid kommit tillbaka till Anteckningar för det bara funkar.

2 gillningar

Föredrar Obsidian för jag får rena textfiler i en mapp på iCloud som jag kan göra vad jag vill med.

Men du är ju en svår jävel som kräver underverk att programtillverkarna. :rofl::rofl::rofl:

Använder enbart Apple-enheter privat men vill inte vara helt inlåst. Föredrar plattformsoberoende lösningar.

5 gillningar

Efter att ha haft telefonen sedan i måndags kan jag bekräfta att det går att köra Samsung galaxy watch 4 mot en iOS-enhet.

Däremot blir det givetvis lite meckigt och limiteringarna är stora, bara fått det att funka för notiser, som dessutom är oerhört fördröjda.

Blir nog att se sig om för en Apple Watch inom kort :grin:

Den här övergången kommer kosta mig dyrt..

5 gillningar

Till alla nya iPhoneanvändare (och till de som inte upptäckt smidigheten än) så kan jag ge tipset att inte ha så mycket appar i hemskärmen. Bara de mest använda.
Jag brukar oftast använda mig av att jag sätter fingret mitt i startskärmen och drar nedåt, så kommer sökrutan upp. Bara sök upp den app ni vill ha.
Går oftast mycket snabbare, framförallt om man har mycket appar.

Men som apptips så rekommenderar jag Classical för alla ni som abonnerar på Apple Music :slightly_smiling_face:

Bland spel rekommenderar jag DefenceZone3 (finns olika grafikversioner)

2 gillningar

Jag har de jag använder mest på första sidan och resten i mappar på andar sidan.

1 gillning

Att använda sig av familjedelningsfunktionerna är ett tips, om ni inte redan gör det.
Att dels kunna dela på köp av appar och icloud-utrymme är bra, och att kunna hitta varandras mobiler (om man vill ha den funktionen) är smidigt om man har förlagt mobilen. Man kan i den funktionen även plinga telefonen även om den är i ljudlöst läge, har hjälpt oss många gånger att hitta telefoner som hamnat på något konstigt ställe eller mellan dynorna i soffan.
Där finns också funktioner som dessa:

1 gillning

Varför har du kontakter i dockan? Blev bara nyfiken på om jag missat något.

Jag brukar främst leta upp kontakter via telefon-appen eller direkt i meddelanden.

Har alltid haft det så hela tiden så det är väl vad man är van vid antar jag.

1 gillning

Ett tips för att ta ner appar på ungarnas telefoner utan behöva lösenord är ju att gå in på köpt på deras lur och sedan klicka vidare till ens egna konto. Sedan är det bara att plocka ner.