Det går inte att jämföra med 13 mini öht faktiskt. Två helt olika mobiler på alla sätt möjliga. Det häftiga här är att du får en fantastisk skärm på 6,5” i kombination med en premiumkänsla samtidigt som den väger väldigt lite. Sen Mr Musse så får vi inte glömma hur det gick i min lilla omröstning gällande optiken ![]()
Min tes stämde ju dock. Eftersom det är samma main kamera i Air som sitter i 17 Pro serien så borde ju inte bilderna gå att skilja. Hade du slängt in några bilder du fotat i 4X eller i UltraWide så hade skillnaden blivit märkbar.
Inte helt då nästan alla bilder i jämförelsen är i 2x, det vill säga inte optisk zoom på Air som det är på Pro. Det är alltså bara en beskärning som görs på Air.
Ja, men 2x ger väl samma cropping på Air som på 17 Pro, eller har jag missat nåt? Den har ju 0,5x, 1x, och 4x det är bara där du kan få full upplösning. Plus makroläge såklart, osäker på vilken lins som används då. Är det main kameran, så är det ju konstigt om inte Air har det.
Pro kör optiskt i 2x, Air bara beskär bilden. som jag har fått det förklarat för mig. Men en sak är säker och det är att Attefors har haft fel förr!
Känns det inte som att det ofta blir mycket snack om iPhone Air och kameran, och vilka begränsningar den har? Jag menar, man köper ju inte en Air för att få den allra bästa kameran. Sen är det en konstig tanke att bara för att det finns en bättre kamera så skulle den andra automatiskt vara dålig. Så är det ju inte. Hela iPhone-serien som släpptes nu har ju väldigt bra kameror.
Och både batteri och högtalare på iPhone Air är bra, så jag tror man ska testa telefonen själv innan man uttalar sig alltför kritiskt om den.
Det är lite som" med 15 pro / max.... Där 3x zoom är beskuren på max, men på max är 3x optisk...
Bara rörigt. Bara dumt.
Men kan tycka på min 16 max att 2x och 5x är mer användbart än 3x.
De "fasta" 1x 2x 3x 5x 8x mm vill man ju att de ALLTID ska vara optisk zoom annars får apple tabort det på det valet i mjukvaran på de modellerna, så man vet vad som faktiskt är optisk zoom.
https://www.reddit.com/r/applehelp/comments/1892q6m/so_the_3x_zoom_on_the_iphone_15_pro_is_actually/
Tror jag har missat det. Var hittar jag den?
@Marcus_Attefors Vad tyckte du om den där bärremmen till iPhone? Funkar den som det är tänkt?
Den funkar som tänkt men för en som hatar skal så hatar jag snören nästan mer så verkligen inget för mig =)
@ChatterDuck hur upplever du batteriet nu när du kört telefonen ett tag, inga problem att klara en hel dag?
Klarar inte en hel dag, tror jag använder mobilen mer än gemene man fast skillnaden mot min förra 15 Pro är att Air laddar så förbaskat långsamt.
Nä vad tokigt. Trodde Air fick samma snabbladdning som Pro.. framförallt då det är mindre batteri...
Den verkar ligga som iphone 15 i laddtid, när jag frågade chatgpt
50% på 20 minuter på ett dubbelt så stort batteri är ju nästan en fördubbling jämfört med 30 minuter till 50% på ett nästan hälften så stort batteri.
nej nej, tänk inte på storleken nu.... det är ju 50% ![]()
Lite som man inte bryr sig om hur mycket bensin/elen kostar... Laddar ju alltid bara för XX kronor iaf... ![]()

Du menar de som åker 3 mil extra för att tanka för tio öre billigare och glömmer ta med i kalkylen vad 3 mil enkel resa, alltså 6 mil ToR kostar i slutändan för att de ändå tjänade 10 öre litern ![]()
haha ja