Allt om iPhone 15-serien

Från sajten:
image

Det har gått 4 år sedan Apple stämde Qualcomm och använde till viss del de något kritiserade modemen från Intel.

År 2019 kom Qualcomm och Apple överens i ett flerårsavtal att använda Qualcomms modem i deras iPhones. Men under dagens investerarmöte avslöjade Qualcomm att år 2023 kommer de inte längre ha monopol på Apples telefoner. De beräknar att de endast kommer stå för cirka 20 procent av Apples modem det året.

Apple som köpte upp Intels modemtillverkning för två år sedan har fortsatt arbetet med att kunna förse sina telefoner med egna modem när avtalet tillåter. Troligtvis blir 2023 sista året för Qualcomm innan Apple använder sig helt av egna modem.

Via: Macrumors

1 gillning

Från sajten:
image

Rykten om årets iPhone har nyss kommit igång på allvar samtidigt som det nu sipprar ut lite om nästa års Pro-modeller.

Det är sydkoreanska The Elec som skvallrar att Apple har vänt sig till Samsung för att få in Face ID under skärmen. Det betyder alltså att vi skulle slippa alla dessa kamerahål som höstens modeller ryktas få. Istället ryktas det då gå från två hål i skärmen till endast ett där frontkamera är synlig.

Face ID-sensorn ska istället gömmas under skärmen och kunna läsa av ansiktet med hjälp av Samsung Displays teknik. Eftersom mycket kan ändras till hösten 2023 ska vi nog inte hoppas på för mycket än.

Via: MacRumors

1 gillning

Från sajten:
image

iPhone 15 kommer att få USB-C-kontakt enligt de senaste analyserna från välinitierad källa.

Bakom denna information står Ming-Chi Kuo. Han har legendariskt goda källor inom underleverantörskedjorna i asien. Enligt de som håller koll har tills dagens datum haft 81% rätt i sina framtidsanalyser. Resterande fall behöver inte nödvändigtvis bero på att han haft fel utan att produkter eller förändringar skrotats i sista minuten.

Huruvida USB-C påverkar ladd- och filhastighet så som det gjort på iPad och i så fall med hur mycket säger Ming-Chi Kuo att det beror på iOS och vad Apple bygger in för support där.

(2/2)
It's expected to see existing USB-C-related suppliers of Apple's ecosystem (e.g., IC controller, connector) become the market's focus in the next 1-2 years, thanks to vast orders from iPhones and accessories' adoption of USB-C ports.

— 郭明錤 (Ming-Chi Kuo) (@mingchikuo) May 11, 2022

2H23 som han nämner i sin tweet är kodnamnet för vad man tror kommer vara iPhone 15-serien.

Huruvida detta beror på Apples egna idéer eller en anpassning till EU-lagstiftning lär vi aldrig bli varse om.

Från sajten:
image

Enligt rykten kommer nästa serie av iPhone-modellerna skiljas åt med vilken sort av USB-C de får.

Det är med största sannolikhet att nästa serie iPhonemodeller kommer med USB-C. Men det betyder inte att vi kommer få åtnjuta det bästa av USB-C. Enligt analytikern Ming-Chi Kuo som allt som oftast har korrekt information om Apples kommande produkter (som sägs komma från produktionsleden) kommer Apple endast låta iPhone Pro och iPhone Pro Max kommer med USB-C 3.2 och kanske Thunderbolt 3. Medan iPhone 15 och iPhone 15 Plus kommer med den långsammare USB-C 2.0. Det är samma hastighet som Lightning. Om det här stämmer betyder det att vi kan skicka våra ProRes filmer i upp till 40 Gbps.

Via: The Verge

Såklart. :rofl:

1 gillning

Tror väldigt få kommer att bry sig, skulle vara foto nördarna fast de får ju snabb USB med Pro.

Från sajten:
image

Nu när iPhone 14-serien är presenterad och klar är det dags för ryktena om nästa års modeller.

Skärmanalytikern Ross Young känner sig säker på att samtliga iPhone-modeller nästa höst får Dynamic Island. Men han tror att 1-120Hz ProMotion och Always-On fortsätter vara exklusivt för Pro-modellerna.

Yes, Dynamic Island expected on standard models on the 15. Still not expecting 120Hz/LTPO on standard models as supply chain can’t support it.

— Ross Young (@DSCCRoss) September 18, 2022

Om det stämmer så kommer både standardmodellerna och Pro-modellerna se nästintill identiska ut på framsidan. Det kanske hjälper till med försäljningen av standardmodellerna som ryktas ha svag efterfrågan i år.

Via: 9to5mac

Tror absolut det kommer hjälpa med efterfrågan, jag hade nog varit mer intresserad av en vanlig 14 om den hade haft DI.

2 gillningar

Om Dynamic Island blir standard så kommer något nytt som lockar med Pro.

2 gillningar

Kommer minst 90Hz också så dumpar jag Android och hoppar över till den mörka sidan - så nu har ni det skriftligt :slight_smile:

8 gillningar

Periscope zoom skulle jag tro :blush:

1 gillning

Jag hatar den lilla ön!

tom hanks help GIF by 20th Century Fox Home Entertainment

2 gillningar

Tom Hanks Castaway GIF by Death Wish Coffee

Tänk vad olika man kan se på saker :slight_smile:

Jag bryr mig inte det minsta om DI, mycket möjligt att jag gillar det när jag har en telefon som stödjer det men det är inget som påverkar mig alls mig att köpa Pro. Kameran däremot :slight_smile:

Det är ju typ det bästa med iPhone 14 Pro!

Jag tror mer för mig att det är en ändring liksom, dom har sett likadana ut i tre generationer nu.
Så tycker det är spännande med ändring och att det faktiskt händer något.
Men ja alla tycker ju absolut olika, men jag är ändå glad att jag väntade tills nu med att skaffa en ny.

När har vi nästa podd tillsammans? Har så mycket saker jag vill säga om den här telefonen.

2 gillningar