iPhone 12 har problem med trådlös laddning/laddare

Hur skulle man lägga den då? :thinking: Längre ut åt någon sida sida? Jag kan lägga den ganska högt eller lågt. Lägger jag den för högt, (dvs att laddningen tar långt ner går det inte alls igång. Lägger jag den lmngr ner sätter den igång, men stängs av efter någon sekund och ett felmeddelande dyker upp på Volvon infotainment. IPhone 11 pro Max kan man lägga lite hur som helst, och den laddar utan problem. Skjuter man undan stängningen för mugghållare så är man rätt flexibel att lägga luren högt eller lågt. Men in sidled kan man inte flytta den.

Kanske. Problemen jag hittat har varit vissa märken, modeller av qi laddare.

Ja då låter det onekligen som att det är något annat än ytan!

Fick ett svar från Volvos kundsupport online enligt nedan:

"Den Qi-laddare som är installerad i din bil har en förbättrad FOD (foreign object detection), vilken detekterar magnetområdet i iPhone 12-modeller som ett främmande föremål.

iPhone 12-modellerna är inte QI-certifierade, vilket skulle kunna bero på att magnetområdet stör laddningsenheterna."

Jaha så iPhone 12 är inte Qi certifierade? Trodde jag i min enfald i och med att Apple skriver överallt att deras trådlösa laddning ska fungera med QI. lite förvirrande?.

Ja det är väl bara att acceptera att detta inte kommer att funka, om nu Volvo har en grej som detekterar främmande objekt och den då tror att Magsafe ringen är det kommer det väl inte att gå att fixa via mjukvarukodning från Apples sida?

Du missade att ställa följdfrågan: Så om man är iPhone-användare rekommenderar ni att man väljer ett annat bilmärke?

Påminner om en animerad mejlkonversation jag hade med Svenska spel för snart 10 år sedan. Något funkade inte på iPhone och Svenska spel bad mig kontakta Apple och be dem ändra något så att det fungerade med Svenska Spel…:sweat_smile:. Det tog ett halvår sedan hade Svenska spel ändrat sin funktion så att det fungerade med iPhone.

3 gillningar

Ja nåt liknande svar kanske man bör skicka in. Dessutom se till att säljare berättar om detta så man inte lägger till detta som en option. Visst, för mig så kvittar det. Den funktionen fanns i bilen. Synd att inte kunna använda den…

Ja det var ett konstigt svar frön Volvo. Varför har man lagt in en sån feature som känner av främmande föremål? Det lär vara rätt långa framöver som köper en Volvo och blir lite besvikna…

Se på tusan!

”Förbättrad” är den väl inte om den inte fungerar med alla telefoner. Känsligare kan jag gå med på… Trodde också att 12an var QI-certad.
Hoppas för din skull att dom fixar det med en uppdatering. Annars får @RolexJocke hacka sig in och stänga av FOD :wink:

3 gillningar

FOD är en del av QI-standarden och tvingande. Sedan varför det blir så här på Volvo och inte andra är ju frågan.

1 gillning

Lösning är på G @Bulldog76

Problem att ladda iPhone 12 i Volvo-bilar | Teknikveckan

Nice :+1:
Härligt att ni grävde fram detta. Synd jag hann skicka ett lite halvsurt svar till Volvo. :upside_down_face::wink:

1 gillning

Från sajten:
image

Volvos bilar med induktionsladdning har problem med iPhone 12 på grund av MagSafe-ringen.

Flera av våra forum-användare har rapporterat om problem att ladda de olika iPhone 12-versionerna i sina Volvo-bilar. Något vi själva upptäckte när vi provkörde Polestar 2 men antog då att det berodde på att den vertikala positionen inte var anpassad till den storleken av iPhone 12 vi provade med. Men det gäller även XC40 där vi i stället lägger ner mobilen plant på en platta och därmed ger större möjlighet att placera den så det passar.

Nu bekräftar Volvo att det är funktionen FOD, foreign object detection, som är en del av QI-standarden som ställer till det. Laddarna i bilarna tror helt sonika att det är något som ligger mellan mobilen och laddaren som inte skall vara där.

Volvo menar också på att Apple ej följer QI-standarden men när det kommer till certifiering av QI är det laddarna som behöver vara det, inte de som tar emot laddning.

Hur som helst är Volvo medveten om problemet och har redan tagit fram en mjukvarulösning som löpande kommer installeras på bilarna via serviceverkstäderna. Detta enligt bolagets pressavdelning.

I dagsläget är det Volvo XC40 (Alla årsmodeller), V60, S60, XC60 (2021-) och Polestar 2 som erbjuder trådlös laddning.

3 gillningar

:grinning::grinning::grinning::+1::+1::+1::+1:
Härliga nyheter.
Vad kul att ni har luska fram denna nyheten.

Vet ni om det kommer vara mjukvara som.laddas ner till infotainment systemet eller man måste åka in Till Volvo för service?

Har frågat - vänta på svar!

Verkar vara service som gäller.

Det är nog i till Volvo som gäller och det bör ju vara en kostnadsfri uppdatering.

Brukar ju vara så., säkert inget som tar någon längre stund. Har nära dit i alla fall…
Skönt att de tar det på allvar. :slight_smile:

1 gillning