iPad Pro (2021)

Någon som har fått nya Apple iPad Pro 12.9 (2021) ? I så fall vill jag gärna veta vilka tillbehör ni köpte och hur nöjd ni är. Detta med 5 G. är det viktigt att ha?
Ska man ha all utrustning så hamnar man på nästa 20 000 kr. Undrar om det är värt det med tanke på att den fjärde generation är mycket billigare men ändå bra prestanda…Någon som har synpunkter och tips? @Zop ??

5g känns onödigt, du har väll alltid en telefon med dig? Då är de bara dela.

2 gillningar

Hurså dela? Visste inte att jag har 5 G på min mobil. Det står i alla fall alldrig där uppe. Vet egentligen inte riktigt på vad 5 G tillför i praktiken.

Gud vad svårt och få igång en diskussion här… :roll_eyes: Fredag kväll förståss… :laughing:

5G kräver både telefon och abonnemang som klarar det.

Ska alltid krävas så mycket tycker jag.

2 gillningar

Vet inte vad ni menar. Då struntar vi i 5 G. Det blir billigare. :wink:

Idag ger i 5G inte så mycket mer än snabbare nät jämfört med 4G och för tillfället är det lite utbyggt.
Det du bör fråga dig själv är om du alltid vill vara ansluten internet med din iPad eller om du de gånger som inte är ansluten till Wi-Fi kan tänka dig att koppla upp iPad på internet via din telefon.

1 gillning

Tack för förtydligande!

Har du senaste iPhone så har du 5G, men du måste också ha ett abonnemang som stödjer det. Sen beror det precis som @ante säger, det är inte utvecklat i hela Sverige än. Så det fungerar endast i vissa delar av landet.
Så om du vill köpa en iPad så är 5G ingen anledning. Det är det andra sakerna i iPaden som kanske skulle göra skillnad, typ skärm, M1 chip, bättre batteri… :slight_smile:

1 gillning

En sak med Wifi + Cellular (5G) som skiljer är även, iaf på tidigare år, att den har GPS om det är något du vill ha inbyggt.

1 gillning

Samtidigt så fungerar “gps” om man internet delar från mobilen, eftersom den är där med dig. :slight_smile:

Fungerar det lika bra och snabbt? Har för mig att det förut var lite fördröjning och inte lika exakt.

Sist jag provade var det inga problem för mig iaf, då hade jag det i bilen som navigator och det är flera år sen. Kan inte säga hur exakt den är då, men känner några som har så i deras båtar och de har aldrig klagat. Kan inte allt det tekniska bakom, men vad jag förstått så fungerar det så länge man har uppkoppling mot typ en telefon. Om du kör Cellular versionen så fungerar inte GPS om du inte har simkort inne tror jag. :thinking:

Ok, det låter ju smidigt!
Kan bekräfta att Cellular fungerar som navigator utan SIM! Testade senast förra helgen.

1 gillning

Vad ska man ha för antal gigabyte egentligen? Det är bra snabb ändå även med 128 GB tack vare processorn - undrar jag?

1 & 2 tb får 16 gb ram medans dom med mindre lagring har 8gb ram.
Jag har kollat några reviews på youtube och de fjädrar alla kör med 1tb och då 16gb ram och dom klagar inte på prestanda , såg även en jämförelse med en med 11” 8gb ram och den klarade allt den också.
Hur mycket lagring man behöver är ju svårt att säga , jag valde utifrån hur mycket jag använder på min telefon men tog då också höjd för att jag troligtvis kommer offlinesynca mer på ipaden

1 gillning

Jag har 256gb på min iPad Pro från 2018, aldrig känt mig begränsad av det och jag redigerar ändå en del bilder. Har 2tb lagring i iCloud

2 gillningar

Det hade jag faktiskt inte uppmärksammat att det finns olika ram-kapacitet. Det skiljer sig mycket på priset. Ca 7.200 kr emellan. Om man tar en med 256 GB /8 GB eller 1 TB/16 GB

Precis ! För mig var det inte värt dom pengarna för att få mer ram så därför tog jag 256gb.
Googla efter comparisons mellan 8 och 16 gb ram, borde finnas någon jämförelse :slight_smile:

1 gillning