iOS 8 och äldre får inte längre iCloud-säkerhetskopiering

Från sajten:
image

Om du har en äldre iPhone och inte har uppdaterat från iOS 8 eller inte längre kan uppdatera så kommer det inte längre gå att säkerhetskopiera din telefon via iCloud.

Apple har börjat skicka ut ett meddelande till vissa användare där de meddelar att från och med den 18 december i år så kommer det krävas iOS 9 eller senare för att kunna göra säkerhetskopiering via iCloud. Alla tidigare säkerhetskopieringar kommer bli raderade och användare som får meddelandet uppmanas att säkerhetskopiera sina enheter som har iOS 8 eller äldre via en dator istället.

https://twitter.com/nicolas09F9/status/1858577275756716424

iOS 8 lanserades den 17 september 2014, och det är nog relativt få som fortfarande använder en telefon som inte kan uppgradera till iOS 9, då iPhone 4S eller senare krävs för att kunna uppdatera. Så om du har varit riktigt risig på att uppdatera din telefon, är det nog dags att göra det nu för att kunna säkerhetskopiera via iCloud.

Källa: X

Kan ju lägga till att året var 2014 :slightly_smiling_face:

Apple Support-artikel publicerad idag:

Men samtidigt, de som har en 4 och är jättenöjda, då blir det ju e-waste helt i onödan.

Men visst, en begagnad SE1 är ju samma storlek sen blir det knepigt.

Ibland tror jag att vi har någon spion från konkurrent som loggar in hos oss och raderar små ord här och där. Jag skyller på det denna gång iaf!

1 gillning

Nästa år krävs IOS 15 för Bank ID så det är väl bara yngre barn idag som skulle ha kvar dessa om några

Man stänger alltså av funktionen för telefoner från 2010 och tidigare. Det här är planerat åldrande! Vakna upp!

(edit: Och nej, jag är såklart inte allvarlig)

1 gillning

Fast iOS 8 kom ju 2014, så det borde väl vara telefoner som är därifrån och äldre, alltså telefoner som är 10+ år gamla.

Förmodligen har det med säkerhet att göra.

Får verkligen hoppas att inga föräldrar ger sina barn så gamla mobiler, de får ju inga säkerhetsuppdateringar och barn om några bör man ju skydda.

1 gillning

Men det är ändå planderat åldrande. Är upp till leverantören, det går att patcha i all evighet.

Går ju fortfarande att ringa och smsa med.
Hade Ericsson stöd för sina 337or i tio år?
Eller Nokia för sina 3210or? :sweat_smile:

Det är iPhone 4 och tidigare vi snackar om, släppt 2010. Att förvänta sig att en 14 år gammal mobil ska hålla i all oändlighet (inkl. allt tjänsteutbud) är inte rimligt. Handlar ju om säkerhet, användarupplevelse och såklart ekonomi för ett vinstdrivande företag.
De kan inte heller användas att ringa med inom kort eftersom 2G/3G-nätet fasas ut.

1 gillning

Och vi ser ju hur bra det fungerar windows. Lappa och laga.

Och det går som sagt fortfarande att ta en lokal säkerhetskopia på sin iPhone 4.

Vilket påminner mig om ett litet projekt jag haft liggande ett dussin år som nu är dags att slutföra. Jag har fortfarande en lokal säkerhetskopia från 2012 tagen på min dåvarande iPhone 4 när jag gav den vidare. Anledningen var att en yngre släkting direkt efter studenten från spel-linjen fick ett halvårs projekttjänst för att vara med och utveckla ett iOS-spel inför en produktlansering. Appen lanserades men produkten floppade och appen drogs tillbaka, till studentens besvikelse. Men jag var noga att ta en kopia på nollställd telefon med nyinstallerad app, innan den försvann. (på den tiden kunde man välja att spara hela appar i lokal säkerhetskopia, det tror jag inte går längre)

Jag tog tillbaka samma iPhone 4 när den utrangerades, så nu återstår att hitta en fungerande 30-pins kabel och se om det går att sparka igång apparaten utan batteribyte. Och låta en numera 30-årig student få en nostalgitripp till julklapp! :slight_smile:

5 gillningar

Vilken fin present! :heart_eyes:

Äldre telefoner kan uppdatera till iOS 9, vilket inte drabbas! iPhone 4 kom 2010 och kan inte uppdatera.

Ja, dels det - äldre hårdvara brukar inte vara så bra på att räkna fram modern kryptering. Har själv försökt supporta hårdvara som inte hann kryptera data innan handskakningen gjorde timeout.

Men det kan även delvis vara att de har en shitload terabyte gamla säkerhetskopior som aldrig kommer att användas och med denna åtgärd frigör de allt det utrymmet.

2 gillningar

Det stämmer inte. Förr eller senare slutar underleverantörer stödja tekniker som krävs för att kunna utveckla mjukvaran.

Ett exempel: Ett företag jag jobbade på hade en äldre produkt som körde Windows Mobile 5.5 (om jag minns rätt). Varje gång Microsoft ändrade något i Exchange var de tvugna att uppdatera den inbyggda mjukvaran i den här produkten. Microsoft själva hade ju såklart slutat stödja utveckling för den versionen av Windows Mobile för länge sen (utvecklingsmiljön fanns inte ens att ladda ner) så den enda möjligheten att släppa ny mjukvara för den här enheten var en gammal virtualiserad Windows XP-maskin där utvecklingsmiljön fortfarande fungerade.

Nu är det här såklart ett mindre problem för Apple som gör väldigt mycket inhouse, men man kommer ändå till en punkt där äldre enheter helt enkelt inte hänger med längre, och ska man kunna utveckla nya produkter måste man sluta stödja de äldre.

Älskar idén! Kosta på en ny kabel:

Hittade kabel, den startade så snällt och batteriet verkar ha bra kräm!

Dock hade jag glömt att hemknappen är trasig, man får använda mjukvaruknapp på skärmen via Hjälpmedel > Assistive touch. Men skärmen fungerar i övrigt, så det spelar mindre roll för detta användande.

Och den är så sööööt den lilla iPhone 4:an. :smiling_face_with_three_hearts: Min älskade lilla iPhone 13 mini är ju en jätte i jämförelse. :rofl:

Steg två, ner i förrådet och hitta iMacen med OSX 10.11 El Capitan där backupen med appen finns. Men det får bli en annan dag.

2 gillningar

Var går gränsen för IOS15?
Blir ju kravet nästa år för Bank ID