iOS 26, iPadOS 26, macOS 26 och övriga Apple-uppdateringar

Oj! Återkom och berätta om mobilen överlevde och om nån större nyhet ändå kom med, så får du en extra fin tanke av mig. :slight_smile:

Lovar!

Laddar för fullt nu. Spännande.

Betydligt mindre på iPad Pro M1!

8.72 på min iPhone 17 Pro

Typ 19 på Air

Den verkar hämta nått nu till Apple Intelligence.

Verkar inte vara något nytt så det stämde att Apple verkar ha dragit tillbaka planerna på att släppa det med iOS 26.4. Om det inte kommer i en senare beta då.

56% klart på Apple Intelligence - men jag har inte så stora förhoppningar

Min är helt klar, finns nada tyvärr!

Någon som lyckas med att skapa en promptgenerad spellista?

Eller är det som vanligt att det bara fungerar med engelska som språk…

Så länge Siri fattar det så är jag nöjd. Försöker ofta be henne om en spellista med ett enkelt tema men om Apple Music inte har en som passar klockrent blir det ofta miss. Jättefint om man kan säga: “lite lugn musik som passar på en regnig tisdagseftermiddag” eller “lite glad up-tempo musik medan jag lagar middag en fredagskväll”. Siri vet ju redan vad jag gillar för typ av musik.

Från sajten:
image

Apple släppte i går iOS 26.4 till utvecklare och i samband med det skickade de ut ett pressmeddelande och berättade om en ny funktion som kommer till Podcasts-appen. I vår kommer deras app att få stöd för videopodcaster. Apple använder sig av sitt eget strömningssystem HTTP Live Streaming (HLS) vilket innebär att varje video delas upp i små segment så att kvaliteten kan justeras i realtid beroende på hur bra uppkoppling man har.

”För tjugo år sedan hjälpte Apple till att göra podcasting till en mainstreamföreteelse genom att lägga till podcaster i iTunes och för mer än ett decennium sedan lanserade vi den fristående Apple Podcasts-appen”, säger Eddy Cue, Apples senior vice president för Services. ”I dag markerar ett avgörande steg i den resan. Genom att erbjuda en marknadsledande videoupplevelse i Apple Podcasts ger vi skapare full kontroll över sitt innehåll och hur de bygger sina verksamheter samtidigt som vi gör det enklare än någonsin för publiken att lyssna på eller titta på podcaster.”

Så i praktiken kommer användare att kunna växla mellan att lyssna på en podd med bara ljud eller video och poddskapare kommer att kunna distribuera sina poddar via tjänster som Acast, ART19 och Omny Studio med flera. Det kommer även att vara möjligt att infoga videoannonser i sina poddar.

Apple

Från sajten:
image

I går släppte Apple iOS 26.4 till utvecklare och i och med detta har Apple börjat testa end-to-end-kryptering mellan Android- och iOS-enheter via RCS. Apple har arbetat tillsammans med GSM Association för att implementera E2EE. Detta är trevliga nyheter för de lyckliga länder som har RCS-stöd och när end-to-end-krypteringen är aktiverad kommer det att finnas en låsikon i Meddelanden som visar att den är aktiv.

När Apple släpper iOS 26.4 kommer inte end-to-end-krypteringen automatiskt att fungera utan det krävs även att operatörerna lägger till stödet så det kan ta tid innan det är utbrett. När våra operatörer kan få tummen ur och ens släppa RCS-stöd i Sverige är fortfarande oklart och vi har legat på dem ett par gånger men vi har inte fått några hoppfulla svar.

9To5Mac

Från sajten:
image

Igår släppte Apple betan av iOS 26.4 till utvecklare och många hoppades på att de skulle få testa nya Siri men den var inte klar för att testas ännu. På det stora hela är det bara småjusteringar i iOS 26.4 än så länge men en funktion som nu aktiveras automatiskt är Skydd för stulen enhet. Funktionen lanserades 2023 och gör det svårare för obehöriga att ta sig in i ens iPhone. För att komma åt bland annat appen Lösenord, Förlorat läge i Hitta-appen och köp i Safari krävs autentisering via Face ID eller Touch ID för att ta sig in.

Innan betan av iOS 26.4 fick användare manuellt slå på Skydd för stulen enhet men när iOS 26.4 väl släpps kommer det att slås på automatiskt på allas telefoner vilket är bra.

30+ nya funktioner

Från sajten:
image

I macOS Tahoe 26.4-betan som kom igår till utvecklare bjuds det på två små men rätt trevliga funktioner varav den ena gör comeback. Den första är att vi nu kan få större kontroll över batteriladdningen på Mac genom att välja laddningsnivå mellan 80 och 100 procent. Beroende på vilken siffra mellan 80–100 procent som du väljer kommer din Mac sluta ladda vid den siffra du har satt. Att bara ladda till 80 procent kan förlänga batteriets livslängd och funktionen kommer att gå att aktivera under Batteri i Systeminställningar.

Bild: MacRumors

Den andra funktionen som även kommer till iPadOS 26.4 är att det kompakta flikfältet i Safari gör comeback. Det försvann när Apple släppte iPadOS 26 och macOS Tahoe och gissningsvis har många saknat visningsläget då det nu kommer tillbaka. iOS 26.4, iPadOS 26.4 och macOS Tahoe 26.4 planeras att släppas någon gång i vår.

Bild: Reddit

Från sajten:
image

Apple Music i iOS 26.4 får en ny helskärmsdesign för album och spellistor, visar konserter nära dig och en uppdaterad profilsida. Uppdateringen finns i iOS 26.4 beta 1 och släpps senare brett.

När du öppnar ett album fylls skärmen av en bakgrundsfärg som matchar omslaget. Samma sak gäller spellistor. När du sparar en låt kan du numera välja att lägga till den i flera olika listor samtidigt.

En ny funktion visar konserter och turnédatum nära dig direkt i appen. Funktionen verkar inledningsvis vara tillgänglig i USA, så det är oklart när den når Sverige.

Profilsidan är också omgjord och samlar kontoval som att fylla på saldo eller lösa in presentkort.

9to5Mac

PB är med släppt.

Det här har jag väntat på. Macen är ju en batteribest som håller hur länge som helst, så känns inte som det finns nån anledning att ladda mer än till 80%.