iOS 18, iPadOS 18, macOS 15 och övriga Apple-uppdateringar

Märkligt. Att välja standard app för tex meddelande och foto är ju en sak men att kunna avinstallera. Kollade och jag kan inte avinstallera Samsung Galleri på min S24 Ultra

Det är lite pinsamt att Teknikveckan kallar det för hemsidor.

Vad tycker du vi ska kalla det då? Vi försöker för det mesta att inte krångla till det så de stora massorna förstår men har du tips så mottages det gärna istället för att skriva en så trist kommentar.

Apple will add a new “Web Distribution” feature that lets developers distribute their iOS apps directly from their website.

Apple skriver:

  1. Använd en webbläsare på din iPhone för att hitta en alternativ appmarknadsplats som du vill installera.

Tycker nog hemsida förklarar det tydligare än alternativ appmarknadsplats.

6 gillningar

Den vedertagna termen är webbplats/er.

1 gillning

Fast det är ju bara olika ord för samma sak. Spelar väl ingen roll vad man använder för term så länge alla fattar vad man menar? Tråkig ton oavsett att slänga sig med begrepp så som "pinsamt" som gjordes några inlägg upp i tråden.

1 gillning

Håller med! Att just webbplats skulle vara mer vedertaget än hemsida vet jag inte, webbsida låter ev lite ”coolare” :man_shrugging: :upside_down_face:

2 gillningar

Finns flera anledningar att inte använda just hemsida: https://www.termado.com/DatatermSearch/?ss=Hemsida

Svenska datatermgruppen rekommenderar därför webbplats eller webbsidor framför hemsida.

Håller med om att man kan hålla en trevlig ton i diskussionerna här.

4 gillningar

Jaså dom! :wink: (obs! Humoristiskt inlägg med trevlig ton)

Season 5 GIF by Sony Pictures Television

2 gillningar


Har märkt att flera texter står på någon form av kinesiska bland annat beskrivningen av Xiaomi-appen (och versionshistorik på samma app). Även något längst ner i Pedometer-appen.

Dessa texter står på engelska om jag ändrar till engelska som språk i iPhone.

Verkar vara någon bugg när man kör på svenska just nu. Verifierat samma sak med en annan mobil.

Har det felet i Pedometer i 17.4.1

1 gillning

Du borde gå lite fler steg ser jag!:sweat_smile::joy:

Installerade om rent här om dagen för att se om det löste problemet. Borde ha frågat här innan.

Från sajten:
image

Sedan 2010 har miljontals människor gått och väntat på att kunna använda sig iPad för lite klassiska uträkningar och snart kan dagen äntligen vara här.

Ryktesmaskinen är igång inför WWDC som går av stapeln i juni där Apple kommer visa upp nya operativsystem till sina produkter och iPadOS 18 ser ut att komma med en överraskning. Överraskningen är att Apple kommer släppa in sin kalkylator-app i iPadOS 18 något som dröjt många år. Sidan AppleInsider rapporterade förra veckan att Apple har gjort om sin kalkylator-app till macOS 15 som ska vara integrerad med anteckningar och det kanske blir samma lösning till iPadOS 18.

WWDC går som sagt av stapeln den 10 juni och då kommer Apple släppa betaversioner av sina operativsystem och sedan till hösten kommer de släppas fria till alla.

Via MacRumors

Bara en sådan sak att inte ha en inbyggd miniräknare säger ju allt hur Apple totalt inte lyssnat på sina användare.
Har ju varit ett stående skämt i över 10 år.

Haha, ja. Lite som att man inte kan se antalet steg man tagit på sin Apple Watch i en komplikation utan tredjepartsapp. Ingen GPS när man kör ett träningspass för längdskidor på Apple Watch osv.

Har lite svårt för den där tjurigheten när Apple gör så mycket annat så rätt. Men nu ska vi inte vara bittra, kalkylatorn kommer iaf :grinning:

Craig för tre år sedan: ”We want to do it when we can do it really, really well. … That day may come” :joy:

Är ju samma apu i både pad och Mac, fattar inte att dom inte använder samma OS.

Eller, det är säkert en baktanke att man då ändå till slut måste ha en Mac också för att göra allt, men ser ingen anledning till att MacOS inte skulle vara körbar på Ipad.

Kan Microsoft anpassa Windows till båda borde Apple kunna...

Håller med, hemsida känns lite animerade giffar och hemmasnickart :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth::rofl:

webbtjänst är också ett bra ord. Men det tror jag blir för avancerat...