Apple vs resten

Ja Samsung har fått mycket AI funktioner från Google. Kanske nu även Apple och iPhone. Fast man undrar om det inte gör det svårare för Googles egna Pixel mobiler. Vad blir moroten för att köpa en Google Pixel 9 om man får AI funktioner på andra märken? Särskilt som Tensor processorn inte är lika bra som Qualcomm eller Apples egna chip:

Jag tror att de som vill ha en ren Google upplevelse köper Pixel istället för Samsung eller någon annat märke

I och för sig. Men det finns andra märken som inte har så mycket tillägg. Nothing och Motorola (några extra appar bara som går att avinstallera)
Känner lite att Google underminerar sin egen hårdvara. Men man får se hur strategin blir framöver. Jag hoppas de fortsätter med mobiler. Så det inte blir som med Google Stadia..

Jag tror att Pixel är ett så pass starkt varumärke och Google har ju Pixel som plattform för att visa upp sin version. Försäljning är inte allt tror jag. Sedan har ju många funktioner letat sig från Samsung till Android genom åren. Undra vad tex Samsung betalade Google för AI till S24 serien :blush:

2 gillningar

Så är det. Läste lite om Google Pixel 8a. Verkar som distributionen ökas med ytterligare 10 länder. Vårt grannland Finland bland annat.
Så det talar väl för att de fortsätter satsa hårt ändå.

1 gillning

Fast det är väl för att Samsung har sin egen "bloatware" precis som de flesta tillverkare har. Trodde iochförsig att den skulle gå att avinstallera, men tydligen inte?

Jag menar, stock android måste ju ha någon annan app för foton som man borde kunna välja istället? Vad kör exempelvis Pixel? Google Photos?

Jag har både Google Foto och Samsung Galleri då de är bra på olika saker. Men meddelande och telefon och webbläsare mm går ju att ställa in vilken man vill ha som standard sedan länge

Ja, jag vet inte, trodde bara att det gick att välja på alla Android vilken fotoapp man skulle använda. På iPhone går det inte att ta bort den, men det går att ta bort från hemskärmen iallafall. Dock går det vad jag vet inte att assigna en annan app till kamerarullen vilket är tråkigt. Nu gillar jag förvisso iOS fotoapp, men hade varit trevligt om det gick att välja en annan default.

Yep, Google Photos såklart. :slight_smile:
Vill man ha något annat så är det bara att installera.

2 gillningar

Nu med AI så är ju tex insta slowmotion i Samsung Galleri så då använder jag den betydligt mer

1 gillning

Apple/iPhone, Samsung och Google Pixel har varit det naturliga valet om man vill ha bra kameror och lång mjukvarusupport.
Xiaomi har bra kameror också.

Motorola har legat långt efter. Men nu börjar de visa framfötterna. Nya Motorola Edge 50 Pro får tre års uppdateringar och ett extra år med säkerhetspatcher.
Inte bäst i klassen men bättre än förut. Men det är på kamerorna de nu börjar komma ikapp:

Vem säger AI flest gånger, Apple på WWDC eller Google på I/O :blush:

“Whatever you say + 1” :grinning:

Enligt MKBHD så sade Google AI 137 ggr på I/O 2023 och Apple noll på WWDC 2023 :blush:

Apple kommer ju säkerligen försöka ta igen det i år och hävda en helt ny vinkel vilket får något ”gammalt” att framstå som nytt. Förhoppningsvis blir det nått bra för Apple-användare men övriga spelare har ju ett stort försprång om inte Apple har lyckats hemlighålla något helt galet bra…

Om nu ryktet stämmer att Apple skall använda sig av Gemini. Kommer de att nämna Google eller Gemini på scenen :blush:

Kanske inte helt omöjligt. Både Microsoft och Google har ju varit med på presentationer tidigare.

Apple kanske säger maskininlärning istället för AI. Eller något liknande.

2 gillningar

En sak jag funderat över. På min Samsung har jag ju fingeravtrycksläsare påslagen vilket ger hög säkerhet. Men det kan egentligen kvitta då man har en sekundär möjlighet att komma in i mobilen. Det är ju den möjligheten som sätter ribban för hur säker inloggning är.

Hur är det med iPhone och Face ID. Har man någon sekundär möjlighet om Face ID inte av någon anledning fungerar att logga in?

Pinkod är det som gäller då.