Invasionen av Ukraina đŸ‡ș🇩

Det blir bara vÀrre.

3 gillningar

19.02.2025 uppdateringen. Jag skall börja dÀr jag slutade igÄr, nÀmligen om vÄra tanks. I gÄrdagens uppdatering talade jag om den ryzka pansar och köttkvarnsdoktrinen som nu haltar betÀnkligt p g a manskaps och tanksbrist. Drönarutvecklingen har gjort att anvÀndandet av pansarstormningar har Àndrat karaktÀr. Trots detta skall vi inte underskatta betydelsen av tanks men de Àr inte lÀngre spjutspetsen, de kan idag endast arbeta effektivt bakom en svÀrm av drönare. Detta stÀller nya krav pÄ vagnarna, vi har inte heller det bÀsta men lÄngt bÀttre Àn vad ryzzen har.

Vad har vi dÄ fÄtt av vÄra vÀstallierade? Hittills har Tyskland gett oss 88 st Leopard 1A5 och 18 Leopard 2A6, Norge/Danmark/NederlÀnderna drygt 200 st Leopards och övriga ca 150 stycken. UK har försett os med 40 st Challanger 2 och USA 80 stycken M1 Abrams. Dessutom har vi fÄtt Bradleys och CV90 som i mÄngt och mycket Àr bÀttre Àn ryzzarnas T-62or. Alla dessa vÀsterlÀndska vagnar ger oss fördelar i bevÀpning, eldkontroll, manövrering och rÀckvidd. De klarar dessutom direkta trÀffar av antitankvapen bÀttre Àn fiendens. LÄt oss ta vÄr senaste offensiv i Kursk som exempel. Naturligtvis förlorade vi ca 1/3 av vÄra tanks men motsvarande resultat för ryzzarna Àr 90% förluster. Dessutom blev vÄra besÀttningar inte dödade av trÀffarna utan kunde sÀtta sig i sÀkerhet. Dessutom bet vi oss fast i det nyerövrade omrÄdet tack vare vÄra tanks.

Förutom att ryzzarna har brist pÄ pansarfordon sÄ Àr deras material ovillkorligt förÄldrat. NÀr vi dÄ beaktar att Ryzzland just nu har manskaps och materialbrist förstÄr jag inte alls pÄstÄendena om att Ryzzland skulle attackera Europa, min frÄga Àr med vad? LÄt oss se pÄ Ryzzlands/Belarus grannlÀnder och deras militÀra styrka:

Finland: kan sÀtta upp en styrka pÄ 900.000 man vÀldigt snabbt, har 1 artilleri per km grÀns mot Ryzzland, Patrias manskapsvagnar Àr en av de bÀsta i vÀrlden just nu. En ryzk attack idag skulle elimineras totalt.

Baltikum: trots sin ringa storlek Àr deras arméer inga duvungar, idag kan de stalla en ryzk attack tills NATO hjÀlpen kommer.

Polen; har idag en av Europas starkaste armé med toppmodern utrustning.

Med en armé som Àr körd i bottnen och med förÄldrade vapen kan jag inte se som en erövrings armé de kommande 10 Ären. Europa har just nu en gyllene chans att hjÀlpa till med att slÄ ut hela den offensiva ryzka militÀren för tio-tals Är framöver, trots Trumps försök att rÀdda den nuvarande regimen i Kreml.

De första rapporterna frÄn det sk fredsförhandlingsmötet har kommit ut. Just nu blir det varken fred eller vapenvila, oberoende om man heter Donald Trump. Fast USA skulle slÀppa pÄ sanktionerna tar det lÄÄÄÄng tid innan det börjar synas i den ryzka ekonomin, Àven lÀngre tid innan det syns vid fronterna. Europa kommer att stalla besluten och Ukraina kommer inte att underteckna. DÀremot kommer vi att fÄ se en skÄdespelare som kan sin sak, Zelensky kommer att ta pÄ sig rollen som en eftergivare men mÄlet Àr ett helt annat Àn undfallenhet. Klockan tickar för Ryzzland medan den tickar lÄngsammare för oss. Vi har resurser som Ànnu ingen vet om, Europas ovillkorliga stöd behövs. DÄ blir utfallet ett helt annat Àn vad Trump och Putin hoppas pÄ.

4 gillningar

Tror att USA Àr ute efter Ukrainas mineraler. DÀrför Musk vill att Trump ordnar sÄ ryssarna fÄr dessa omrÄden.

1 gillning

100% och sÀkert Putler ocksÄ.

1 gillning
2 gillningar

Det Àr helt sjukt. Trum Àr sÄ narcissistisk att nÀr Zelenskyj inte dansar efter hans pipa sÄ blir Trump stött och slÄr hÄrdare. Vilken otroligt liten mÀnniska.

6 gillningar

SÄ lÀnge resten av vÀstvÀrlden pÄ allvar inte vÄgar ta avstÄnd frÄn Trumps stÀndiga mobbning i olika riktningar sÄ kommer han ju att fortsÀtta. NÀr ska EU mfl sÀga enough is enough?!

3 gillningar

Det Ă€r ju dock inte sĂ„ enkelt att det bara Ă€r att slĂ„ nĂ€ven i bordet. Å andra sidan vet jag inte riktigt vad man ska göra. Och nĂ€r. Kanske fĂ„r man helt enkelt vara redo att sĂ€ga nej till den fred Trump förhandlar fram och ta över allt ansvar för att hjĂ€lpa Ukraina. Men det gĂ€ller ju dĂ„ att dels garantera att Trump inte hittar pĂ„ nĂ„gon med vapenexporten frĂ„n USA, del att vara redo pĂ„ att USA lyfter vissa restriktioner vilket gör att Ryssland blir starkare.

Är bara sĂ„ otroligt frĂ€mmande att USA lierar sig med Ryssland istĂ€llet för vĂ€stvĂ€rlden. Lyssnar just nu pĂ„ P3ID om Thatcher och hur bundis hon och Reagan var, helt annat mot nu

1 gillning

Kommer USA vilja kroka arm med BRICS hellre Àn EU och NATO? Man gör ju i alla fall vad man kan för att försÀmra relationerna med tidigare allierade och framstÄr som lÄngt ifrÄn en pÄlitlig partner.

2 gillningar

Nej det Ă€r ju en oerhört komplex situation och svĂ„rt att förutse nĂ€r en partner sedan mĂ„nga mĂ„nga Ă„r helt plötsligt byter riktning, det Ă€r ju ett svek av sĂ€llan skĂ„dat slag. Men nĂ„got mĂ„ste man ju göra

2 gillningar

Man fĂ„r bara hoppas Europa agerar den vuxna i rummet och hĂ„ller ihop mot USA. Just nu Ă€r det ju kaos Ă„t bĂ„da hĂ„ll och frĂ„gan Ă€r vem vi har mest att förlora att skĂ€ra oss med, Kinesen eller amerikanen
 nĂ„nstans gör ju Trump att Xi kĂ€nns förutsĂ€gbar

1 gillning

13 gillningar

Word. Att man i dessa dagar RT Gunnar Hökmark, Olof Ehrenkrona och PM Nilsson Àr ju inget man trodde för nÄgra veckor sedan. Men undrar om inte Pence tar priset..:flushed:

Det Àr verkligen annorlunda och mörka tider vi lever i. Och synen pÄ den delar högern mitt itu. Nu skiljs agnarna frÄn vetet.

4 gillningar

Trump tĂ„l inte normal kritik: ”IdĂ©n att Zelenskyj skulle Ă€ndra presidentens instĂ€llning genom att prata illa om honom i medierna... alla som kĂ€nner presidenten kan sĂ€ga att det Ă€r ett fruktansvĂ€rt sĂ€tt att hantera den hĂ€r administrationen, sĂ€ger Vance till Daily Mail.”

Putin har fattat att det rÀcker med att stryka Trump medhÄrs för att han ska börja spinna.

Yep, typiskt narcissistiskt beteende.

1 gillning

Om inte Europa gĂ„r med pĂ„ det hĂ€r tĂ€nker USA dra tillbaka sina trupper frĂ„n östra Europa. Det Ă€r det bud som Aaltola har fĂ„tt efter konfidentiella diskussioner med amerikaner under sĂ€kerhetskonferensen i MĂŒnchen förra veckan och i samtal den senaste veckan i Bryssel med representanter för olika NatolĂ€nder.