17.02.2025 uppdateringen. Hela Pokrovskfronten kokar och pendeln har nu helt klart börjat svÀnga över till vÄr fördel. Sakta men sÀkert har vi börjat aktivera vÄra F16 som börjat göra raider pÄ östfronten. Deras utrustning Àr: 2 AIM-120C missiler, 2 AIM-9X missiler, 8 GBU-39B glidbomber och 2 extra brÀnsletankar. De uppdrag de redan utför Àr en förberedelse för en kommande stor luftattack, om detta sker i Kursk eller i Donetsk Àr en frÄga som just nu Àr aktuell.
De ukrainska framgÄngarna slutar inte hÀr; vÄra enheter intog mera fördelaktiga positioner och förorsakade med klusterammunition mÀrkbara förluster av manskap och materiel pÄ en samling av en ryzk tankbrigad en motoriserad infanterigrupp .
11 ryzka motattacker avvÀrjdes med följande ryzka förluster: 735 manskapsförluster,2 tanks, 7 pansarfordon (manskapsvagnar), 16 övriga fordon och 7 artillerienheter.
Vid Pokrovsk förlorade ryzzarna 355 soldater, 2 tanks, 27 pansarfordon (manskapsvagnar) 5 artillerienheter samt 4 ammunitionsdepÄer sprÀngdes.
Vidare slog de vÄra ut en ryzk Pantsir-S1 luftvÀrnssystem, ocksÄ det i Donetsk.
Varför har dÄ pendeln svÀngt? Den absolut viktigaste förÀndringen Àr att vi nu har ett massivt övertag i drönarkrigföringen. Ryzka bloggare som besökt Selidova, södra sektorn av Pokrovskfronten, skriver att du kan inte gÄ 3 km bort frÄn samhÀllet utan att du blir attackerad av ukrainska drönare som attackerar allt som rör sig. Det Àr omöjligt att utföra en rotation av de ryzka trupperna utan att promenera 18 km, det finns inga transportmedel. De fordon som finns har brÀnslebrist, matransoner kan inte transporteras till positionerna, vatten görs av snön och det Àr bitande kallt. Bloggarn avslutar med att om ryzzland inte fÄr igÄng glidbombningen sÄ blir de tvugna att lÀmna positionerna eller helt enkelt ge upp.
Jag har följt vissa ryzka bloggare en lĂ€ngre tid och sĂ„ HĂR PESSIMISTISKA har jag aldrig tidigare sett dem.
Ryzzarna har Àven vissa framgÄngar i Kurakhove fickan. De avancerade Sribne, Dachnoy, Novosilka, Figolivka och Ulakly. MÄlet för dem hÀr Àr Kostiantynopil. Deras smÄ framgÄngar hÀr Àr inte av nÄgon strategisk förlust för oss, minns att jag redan i 3 mÄnader sagt att de kommer att rÀta ut dessa fickor. Jag Àr emellertid överraskad att de Ànnu inte gjort det. Jag förutspÄdde att vi sÀtter upp huvudförsvarslinjen vid just Kostiantynopil.
Detta om dagens fronter. Nu fortsÀtter jag min analys om Washington cirkusen och ljuset i den mörka tunnel. LÄt mig först ÄtervÀnda till 2022 mars och april nÀr den ryzka terrorinvasionen var som hÄrdast. Ryzzarna hade övertag i allt, elittrupper och materiel medan vi hade gammal sovjetteknik. De flesta hade ju redan givit upp hoppet om Ukraina. DÄ steg UK och SWEDEN in pÄ teatern och gav oss mÀngder med Carl-Gustav M2 och M4 samt NLaws. Tack vare dessa kunde vi börja slÄ ut de ryzka konvojerna och artilleripjÀsar. Ok, vÀdret och Ärstiden spelade ocksÄ ett avgörande eftersom konvojerna mÄste hÄlla sig till huvudvÀgarna.
Efter att USA sÄg att vi inte kommer att förlora Kyiv började deras hjÀlp, en hjÀlp som bara gavs i den storleken att vi kunde försvara oss, inte för att vi skulle kunna besegra turisterna. Allt som allt har USA enbart stÄtt för 30% av hela den hjÀlp som vi fÄtt, dessutom har största delen getts i form av gamla vapen och ammunitionslager. DÀremot har UK fortsatt, tillsammans med partners i Sverige och Danmark, utveckla NYA MODERNA VAPENSYSTEM som REDAN testats i frontlinjemiljö. Dessa vapen gör det möjligt att snabbt kunna ersÀtta effektiviteten av det amerikanska vapenhjÀlpsbortfallet. Jag talar alltsÄ om EFFEKTIVITETEN och inte massan, minns att effektivitet kan ersÀtta massan i mycket. En annan orsak till varför UK kommer att ta USAs roll framöver Àr faktiskt deras BREXIT. De Àr inte bundna av EUs byrÄkratiska regelverk, dessutom blir det enklare för EU att direkt understöda UK Àn Ukraina. Trump hatar ju Labour men eftersom handelsbalansen över en lÀngre tid Àr i balans faller hans argument om att USA har blivit utnyttjad i just UK fallet. 2022 var det ett amerikanskt överskott och 2024 var det ett UK överskott.
Jag Àr inte orolig för det amerikanska bortfallet militÀrt sett, dÀremot kommer det att pÄverka vÄr ekonomi negativt. De facto kommer Zelensky att ha en bÀttre position Àn Putin vid mötet med rektor Trump, Zelensky har alternativ Putin ej.